Weinig spanning in middendeel

Sylvia ten Hove 19 maart 2024
‘De spionne’ van Tess Gerritsen is het eerste deel in de Martiniclub-serie en gaat over Maggie Bird, een gepensioneerde CIA-agente. Ze leidt een rustig leventje op een kippenboerderij in een dorpje in Maine. Ze ontmoet regelmatig een aantal oud-collega’s die ook in de buurt zijn neergestreken na hun pensioen. Samen vormen ze een leesclub, de Martiniclub noemen ze zich.

Als Maggie benaderd wordt door een onbekende dame die haar vraagt of ze weet waar Diana is, weet Maggie dat zaken uit haar verleden opgerakeld zullen worden. Als Maggie het dode lichaam van de vrouw op haar oprit vindt, begint de zoektocht en gaat ze terug naar haar verleden.

Door middel van flashbacks wordt de lezer duidelijk gemaakt wat er in het verleden heeft plaatsgevonden en wie Diana is. We reizen naar het verleden, terug naar het heden en naar Londen, Bangkok, Istanboel, Malta en het Comomeer in Italië. Het perspectief wisselt tussen dat van Maggie en andere personages.

Het begint van het boek start met veel spanning als Maggie de dode vrouw op haar oprit vindt en haar verleden opgerakeld wordt. Dan zakt de spanning in en neemt pas op het einde van het boek weer flink toe als in slechts ongeveer 30 pagina’s de geheimen ontrafeld worden en er een onverwachte wending van de plot is. Niet alle acties zijn hier even geloofwaardig.

De auteur schrijft eenvoudige, vrij korte zinnen. Er zijn veel dialogen. Het boek is makkelijk leesbaar hoewel je op het einde van het boek misschien even moet nadenken hoe het allemaal in elkaar zat.

Ik verwacht dat in de volgende delen van de Martiniclub serie de overige personages nog verder uitgewerkt zullen worden zodat we ze beter leren kennen. Veel personages bleven nu nog vrij vlakke personages in dit eerste deel. Wellicht staat ze nog een belangrijke rol te wachten. Ik ben zeker benieuwd naar de volgende delen van deze serie, maar hoop dat de spanningsopbouw dan meer door het boek heen verdeeld is.

Meer recensies van Sylvia ten Hove