Vrijheid, natuur en avontuur

Sylvia ten Hove 24 maart 2023
Tim Voors schreef eerder boeken over langeafstandswandelingen in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Dit boek gaat over de Kungsleden, een route van ruim 450 kilometer door Zweeds Lapland. Tim Voors loopt de route van in noordelijke richting met een trailmaatje.

Noorderlichtlopers is in eenvoudige taal geschreven en bevat foto’s en illustraties. Het boek bevat praktische informatie zoals een kaart van de route, een paklijst en begroting van de kosten. Toch draait het boek vooral om de sfeer op de route, de natuur, de vrijheid en bijvoorbeeld het contact met andere hikers. Het belangrijkste in het boek is de wandelervaring zelf. Voor vooral praktische informaties zijn andere boeken beschikbaar.

De schrijver geeft een realistisch beeld van de route. Zeker in het hoge noorden van Zweden kan het weer ook in de zomer behoorlijk tegen zitten met veel neerslag. Ook dit verhaal wordt verteld. Daarnaast zijn er de verhalen over het wildkamperen, het noorderlicht, rendieren en ‘ultralight gaan’. Soms zijn er uitweidingen over zijn eigen gezin, niet zo relevant voor het lopen van de Kungsleden.

Tim Voors inspireert de lezer om zelf ook op avontuur te gaan. Dat hoeft niet meteen de gehele Kungsleden te zijn in één keer, maar kan natuurlijk ook een week zijn waarin je een gedeelte aflegt. Ik heb zelf het zuidelijke stuk van Hemavan naar Jäkkvik gelopen en herkende veel in het verhaal van Tim. Door het lezen van Noorderlichtlopers krijg ik alweer zin om terug te gaan om vanaf Jäkkvik verder naar het noorden te lopen.

Meer recensies van Sylvia ten Hove