Kijken en zien

Sylvia ten Hove 25 maart 2024
Ik was nieuwsgierig geworden naar ‘Luister’ van Sacha Bronwasser toen dit boek de shortlist van de Libris Literatuurprijs haalde. Ik had er eerder over gelezen, maar een boek over een meisje dat als au-pair naar Parijs ging, trok toen niet meteen mijn aandacht. Ik had verder moeten kijken, want dit boek is zoveel meer dan een verhaal over een au-pair in Parijs.

De roman gaat over kijken en zien, maar toch blijkt het indringende ‘Luister’ een ingenieuze titel te zijn. In dit boek vertelt Marie op middelbare leeftijd haar verhaal aan Flo, haar oud-docent van de fotovakschool. Het is een verhaal over volwassen worden, grensoverschrijdend gedrag, fotografie en terroristische aanslagen. Het decor van dit boek wordt gevormd door Parijs en de jaren ’80. Bronwasser beschrijft de stad levendig en gedetailleerd.

Het verhaal is beeldend geschreven met prachtige metaforen. Toch is het boek tegelijkertijd heel toegankelijk. Al meteen is er een beklemmende, dreigende en onheilspellende sfeer. Dit zorgt voor een spanning waardoor je niet meer kunt stoppen met lezen.

Het boek is opgebouwd uit verschillende delen, het speelt zich af in verschillende periodes in de jaren ’80 en gaat over verschillende personages. Aan het eind van de roman komen de verschillende verhaallijnen komen perfect samen. Heel knap gedaan.

Voorlopig het mooiste boek van 2024 dat ik dit jaar las!

Meer recensies van Sylvia ten Hove