Onverwachte bestemmingen.

20 oktober 2019
Ik las 'Enigma' en dacht: in dit genre (science fiction voor jongvolwassenen) kan Eekhaut het niet beter doen, en dan doet hij dat toch, met 'Nomade'. Deze keer is de setting niet de nabije toekomst, zoals in het eerste boek, maar een zeer ver gevorderde versie van onze menselijke beschaving. Maar alles is zo herkenbaar: de barbaarse planeet waar het hoofdpersonage, Aristid, opgroeit en waar hij een recalcitrante jongedame redt, tot de duizenden jaren tellende beschaving van de mensheid waar werelden genoeg verschillen van elkaar om avonturen mogelijk te maken. Voor wie enkele decennia Jack Vance met genoegen las, is het duidelijk: Eekhaut heeft een hoog Vance-gehalte, specifiek in dit boek, en doet de oude meester alle eer aan.

Meer recensies van