Crazy Rich Asians

tessa97 29 februari 2024
Crazy Rich Asians start met een immense stamboom waarin alle verbonden takken van de Aziatisch familie tentoon wordt gesteld. Als je denkt dat het veel namen zijn, maak je borst dan maar nat tijdens het lezen van het verhaal.

Rachel woont en werkt in Amerika, net als haar vriend Nick. Wanneer hij haar uitnodigt om mee te gaan naar de bruiloft van zijn beste vriend Colin en er meteen een vakantie aan vast te plakken, twijfelt Rachel. Nick en zijn familie komen van Singapore, maar naast zijn nicht Astrid, heeft Rachel nog niemand van zijn familie ontmoet. Wat ze daarnaast ook niet weet is hoe vermogend de familie van Nick wel niet is en hoe het er in Singapore aan toe gaat. Ze besluit mee te gaan naar Singapore en komt in aanraking met weelderige luxe, arrogante en onaardige societydames en bijzondere familieleden.

Dit is een verhaal dat een wereld laat zien dat hoogstwaarschijnlijk enorm onbekend is voor de Westerse inwoners. Rijk zijn, maar niet te koop lopen met je rijkdom. Nieuwe vrienden en vriendinnen afrekenen vanwege hun afkomst (lees, de ouders zijn niet rijk genoeg). Voor miljoenen geld uitgeven aan kleren alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. En allerlei familieleden die weer op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Deze onderwerpen waren dan ook het enige interessante aan het verhaal.

Het boek is een grote wirwar aan namen en perspectieven. Het wisselt zo vaak, dat het amper bij te houden is wie nou wie is. Daar zou de stamboom een goede hulp bij zijn, als deze ook niet onwijs ingewikkeld was. Het verhaal springt van de hak op de tak, er worden regelmatig personages aan het woord gelaten over onderwerpen die helemaal niks met de reis van Rachel en de bruiloft van Colin te maken hebben. De eerste honderd bladzijden waren echt niet interessant. Het middenstuk ging eindelijk weer meer over Rachel en de bruiloft en dat was leuk om te lezen. Vervolgens zwakte het verhaal weer af om daarna nog sterk te eindigen met de laatste vijftig bladzijden. Verder wordt er enorm gestrooid met Aziatische uitingen. Deze worden onderaan de bladzijde wel steeds uitgelegd, maar hierdoor raak je ook moeilijk in het verhaal.

Het is een boek zonder duidelijke verhaallijn met veel te veel personages. Er schijnt ook een film van het boek te zijn en ik zeg het niet vaak; maar ik denk dat de film beter is dan het boek...

Meer recensies van tessa97