Het poppenhuis

tessa97 23 november 2021
Als er één genre is dat ik echt niet lees, is dat wel horror. Ik ben zo ontzettend bang aangelegd en schrik van alles na een eng boek te hebben gelezen. Vroeger durfde ik dan ook echt niet de ‘Kippenvel’ serie van Kluitman te lezen, veel te eng! Nu is Kluitman met een nieuwe angstaanjagende serie gekomen, namelijk ‘Horrorland’. Hier moest ik niks van hebben, maar werd toch wel nieuwsgierig. En het viel me gelukkig mee!
In dit eerste boek van de nieuwe serie gaat het over Josie en haar familie. Josie verhuist naar een compleet nieuwe plek, samen met haar moeder en zusje Anna. Ze gaan wonen bij haar oma, vlak bij een groot bos. Direct bij aankomst leren ze de regels van oma: Laat de ramen nooit openstaan als het donker is. Neem geen poppen mee naar huis en ga nooit naar het huis in het bos. Josie denkt dat haar oma gek is geworden en schudt het rare gevoel van zich af. Maar direct de eerste nacht krijgt ze het idee dat het griezelt rondom het huis, maar ze kan haar vinger er niet op leggen wat het is.
Josie ontmoet Vanessa op haar nieuwe school en ook Anna krijgt een nieuwe vriendin. Alles verloopt prima, op de bijzondere geluiden ’s nachts na. Steeds vaker wordt Josie door haar oma gewaarschuwd dat ze het bos niet in mag, dat ze beschermt moet worden tegen ene Beryl. Josie snapt er helemaal niks van.
En tjonge, wat gebeuren er griezelige dingen in dit boek! Er heest een heerlijke onderhuidse spanning, waarbij je niet weet in welke richting het verhaal gaat. Of nou ja, ik had wel een voorgevoel welke richting het op zou gaan en dat klopte ook. Maar het plot had ik niet zien aankomen en maakte veel goed. Nu is dit natuurlijk ook een boek voor 10+, en vond ik het boek ‘gelukkig’ totaal niet eng. Maar ik kan mij goed voorstellen dat kinderen dit reuze spannend vinden.
De voorkant van het boek trekt eigenlijk meteen al aan en ziet er doodeng uit. Brrr, poppen, zie meteen een scene van zo’n horrorfilm uit mijn hoofd, waarbij de pop tot leven komt. Doodeng. Maar goed, de cover matcht perfect bij de inhoud van het boek. Het verhaal is vlot geschreven, bevat fijne personages en heeft zeker genoeg griezelige elementen voor een echt horrorverhaal.
Ik zou dit kinderen die houden van griezelen dan ook absoluut aanraden om te lezen! En ik ben zelf ook benieuwd naar de volgende boeken in deze serie. Zin om lekker verder te griezelen!

Meer recensies van tessa97