Super tof non-fictie boek!

tessa97 22 september 2022
Tot over mijn oren in het plastic is een prachtig non-fictie boek over alles wat je wilt weten over plastic. Je leert in dit boek wat plastic nou eigenlijk is, welke soorten plastic er zijn en hoe plastic gemaakt wordt. Maar ook over de geschiedenis van plastic, wat gebeurt er als je plastic weggooit en tips om het overschot aan plastic tegen te gaan.

En jemig, wat een boel plastic is er om ons heen, dat is toch best behoorlijk schrikken! Bij plastic dacht ik voornamelijk aan het wegwerp plastic en de verpakking van vlees/brood/koekjes. Maar dit boek opent echt je ogen. Plastic is echt overal! In luiers, in je kleding, maar wist je dat er ook minuscule stukjes plastic kunnen zitten in je cosmetica? Of in je brood?

Daniël Poolen is plasticexpert en ondanks dat de onderwerpen in het boek serieus en nog best moeilijk zijn, is het Daniël gelukt om de stof op een duidelijke en vaak ook humoristische manier over te brengen. Ik heb niet voor niks natuur- en scheikunde laten vallen en het eerste hoofdstuk was dan voor mij ook even slikken. Maar dankzij de duidelijke uitleg heb ik toch begrepen hoe plastic nou eigenlijk wordt gemaakt! De illustraties van Merel Corduwener zijn ook prachtig en ondersteunen de tekst enorm. Het hele boek is zo mooi en krachtig neergezet!

Het volledige boek is in kleur en dit maakt het boek aantrekkelijk om op te pakken. Het is geen boek om in een avond weg te lezen, maar een boek waarbij je elke dag of week een hoofdstuk leest. Het boek is zeer geschikt voor de bovenbouw van de basisschool, maar ook zeker in te zetten in de onderbouw van de middelbare school, tijdens natuur- en scheikunde lessen. Maar wij volwassenen kunnen er ook ontzettend veel van leren! Ik kan mij inmiddels ook plasticexpert noemen.

Een boek dat nodig is, een boek dat de ogen opent en veel informatie geeft over plastic. Het boek eindigt ook mooi met dingen die wij zelf tegen overmatig gebruik van plastic kunnen doen en sluit dan ook positief af. Ontzettend bedankt Gottmer voor dit recensie-exemplaar! En super dat dit boek is geschreven Daniël en Merel!

Meer recensies van tessa97