The beauty and the nerd

07 februari 2018
De wereld van de beauty en de nerd komen samen als de ouders besluiten te gaan samenwonen. Ogenschijnlijk lijkt de ene tiener niets in te leveren en blijft haar leven zoals het was. Voor haar is het enige wat er veranderd dat haar vader niet meer samen met haar moeder is. Maar niets is wat het lijkt. Ze verbergt een geheim voor haar klasgenoten en vriendinnen om haar sociale status op school hoog te houden. Ze schuwt er niet voor om anderen een minderwaardigheidsgevoel te bezorgen of te bekritiseren om zichzelf daardoor beter te voelen. Later zal blijken dat ze niet zo populair is als dat ze zelf denkt.

De andere tiener is hoogbegaafd en haalt goede resultaten op school. Maar op sociaal gebied is hij niet kundig. Hij heeft zijn moeder al verloren aan de dood en wanneer zijn vader besluit om samen te gaan wonen met zijn nieuwe liefde, levert hij heel veel in, maar hij is bereid veel te geven en er het beste van te maken.

Daar waar de ene tiener alleen maar bezig is met zichzelf en al het andere uit het oog verliest, is de ander vooral gefocust op de behoeften van de mensen om hem heen. Hij verlaat zijn safe zone om zijn grenzen te verleggen. Daarvan maakt hij zelfs een lijstje en na verloop van tijd werpt dat zijn vruchten af.

In dit verhaal gaat het dus over wat belangrijk is in het leven. Je sociale status op school, of loyaliteit aan je familie? Diversiteit speelt ook hier een grote rol, alleen gaat het hierbij niet zo zeer over tieners die ontdekken dat ze anders geaard zijn, maar om een vader die gay lijkt te zijn. Hoe gaat de dochter daar mee om, en vooral, hoe reageert de omgeving op deze onthulling?

Wat ik heel sterk vind aan dit boek is dat de personages in dit boek vergeving schenken zonder dat de ander daar om vraagt. Dat ze samen naar oplossingen zoeken in plaats van het de ander kwalijk te blijven nemen en daarom maar negeren. Ze gaan in hun eigen kracht staan, bedenken een plan om iedereen weer veilig te laten zijn op school.

Het verhaal leest weg als een soort dagboek. Een verslag van de dag en wat hun bezig houd. Afgewisseld door zowel Stewart als Ashley. Thema's als groepsdruk en homofobie worden hier besproken. De auteur heeft zich echt in de thematiek verdiept want het is zo realistisch neergezet, en de karakters reageren zo dat het verhaal geloofwaardig overkomt. Het is leerzaam, zowel voor de doelgroep alsook voor de wat oudere lezers. Ik zou zeer zeker weer een werk van haar ter hand nemen.

Meer recensies van