Groot feest om dit te lezen

TomD 09 december 2019
Het Romeinse Rijk (tussen 3de eeuw v.C. en 4de eeuw n.C.). Triomftochten! De meest succesvolle veldheren of keizers viel deze eer te beurt. Ze maakten zo hun veroveringen aan het Romeinse volk kenbaar. In het begin op sobere wijze, niet meer dan enkele buitgemaakte wapens werden meegevoerd, later werd gepronkt met kunstvoorwerpen, steeds meer, steeds groter, zelfs zodanig dat men de optochten vaak moest spreiden over meerdere dagen om de overvloed te kunnen tonen... Met “de triomftocht” als rode draad beschrijft Fik Meijer de Romeinse geschiedenis vanaf de Punische oorlogen (ca 3de eeuw v.C.) tot Constantijn (4de eeuw n.C.). Daarna komt kunstrover Verres onder de aandacht. Deze zelfzuchtige charlatan krijgt een heel hoofdstuk voor zichzelf toebedeeld. Waar Romeinse generaals en keizers kunst meenamen uit pas veroverde gebieden, plunderde Verres (1ste eeuw v.C.) tijdens zijn gouverneurschap in Sicilië dit reeds onder Romeins bewind staand eiland zo leeg als hij maar kon. Cicero maakte de zaak aanhangig en zijn aanklachten doen de antiheld Verres na meer dan 2000 jaar nog steeds oneer aan. Sommige keizers, steenrijke senatoren en andere figuren uit de bovenlaag van de Romeinse samenleving konden het niet laten om zichzelf vooral Griekse kunst toe te eigenen voor eigen gebruik. Zo kwam de obelisk op het huidige Sint-Pietersplein terecht (ooit "Circus Vaticanus", een hippodroom) en belandden vele zaken in de Domus Aurea van Nero. Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is: een stuk maritieme geschiedenis ontbreekt dus niet in dit boek van Fik Meijer. Aan de hand van vondsten in zee, uit scheepswrakken of overboord gezet door schippers in nood, geeft de auteur zicht op werkelijk prachtige beelden die in de laatste 2 eeuwen zijn opgedoken. Dan maakt hij een sprong van meer dan 1000 jaar en constateert dat het verzamelen en roven niet ophield. O.a. Napoleon haalde heel wat Griekse en Romeinse kunst naar Parijs, anderen brachten die naar Londen, Berlijn of Munchen. Zo moeten we de Venus van Milo zoeken in het Louvre en stukken van het Parthenon in het British Museum.
Wat een groot feest om dit te lezen! Korte, bevattelijke hoofdstukken en kleurillustraties die het inhoudelijke echt ondersteunen en verduidelijken, zodat de lezer de besproken kunstwerken kan aanschouwen en geen genoegen moet nemen met alleen maar een beschrijving. Daarnaast vind ik de opbouw werkelijk fantastisch. Buitengewoon origineel om de 7 eeuwen Romeinse geschiedenis die behandeld worden, aan bod te laten komen vanuit de triomftochten! En dit met een overvloed aan inzichten en verbanden, duidelijk, bijna “didactisch” en heel onderhoudend. Als lezer kijk je even verbluft toe als de toeschouwers van weleer. Uitgever Athenaeum, Polak & Van Gennep heeft hiermee een stijlvolle uitgave gerealiseerd en verdient een compliment!

*****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD