Een ijskoude thriller

TonnyJanssens82 10 april 2024
Reykjavík is geschreven door de premier van IJsland Katrin Jakobsdottir en thriller bestseller auteur Ragnar Jonasson. Een unieke samenwerking en het resultaat mag er volgens de recensenten zijn.

In 1956 verdwijnt in IJsland de vijftienjarige Lára tijdens haar vakantiewerk bij een echtpaar thuis op het kleine eiland Viðey, net voor de kust van de IJslandse hoofdstad Reykjavík. De vermissingszaak groeit uit tot IJslands grootste onopgeloste zaak. Wat gebeurde er met Lára – leeft ze nog? Verliet ze het eiland? Of gebeurde er daar iets met haar?

Dertig jaar later, in augustus 1986, viert Reykjavík zijn 200ste verjaardag en zal de stad het toneel zijn van de vredestop tussen wereldleiders Ronald Reagan en Mikhail Gorbatsjov.

In dezelfde periode begint journalist Valur Robertsson zijn eigen onderzoek naar Lára’s verdwijning. Maar als hij dichter bij een oplossing komt, en de ogen van de hele wereld op Reykjavík zijn gericht, wordt het langzaam maar zeker duidelijk dat iemand alles op alles zet om te voorkomen dat de zaak wordt opgelost.

Reykjavik is een razendspannende thriller waar Agatha Christie trots op zou zijn. Niet geheel toevallig hebben schrijvers Ragnar Jónasson en de IJslandse premier Katrín Jakobsdottír zich bij het schrijven van dit boek dan ook laten inspireren door Christie. Ze is een groot voorbeeld voor hen en dat is terug te zien in dit boek. Reykjavík is een traditioneel detective verhaal waarin er diverse mogelijke daders zijn en je tot het einde blijft raden wie het gedaan kan hebben. De eerste pagina's moest ik wennen aan de schrijfstijl, maar binnen een hoofdstuk was ik helemaal ondergedompeld in de donkere IJslandse dagen en nachten. Ik moest flink doorlezen, omdat ik voor de Telegraaf binnen 24 uur na de release een interview zou afnemen met de schrijvers van dit boek. Binnen zes uur had ik het boek dus uit en dat was geen enorme opgave. Dit boek boeit en laat je raden naar de uitkomst.

De uitkomst van de dader van dit boek vond ik zeer verrassend, en uitstekend uitgewerkt. Dit boek is wat mij betreft een aanrader.

Meer recensies van TonnyJanssens82