Barsten is een boek dat overeind blijft staan op meerdere aspecten

uschi 21 juni 2020
Een boek waar de kaft al duidelijk aangeeft in welke tijdsperiode dit verhaal zich afspeelt; de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw. Sari ontsnapt uit het liefdeloze burgerlijke gezin in Zeeland en geeft haar leven na de geboorte van haar baby opnieuw vorm in Amsterdam.

De afschuwelijke gebeurtenissen in het tehuis waar ze haar dochter krijgt die ze ter adoptie moet afstaan zijn echt vreselijk. Bijna niet voor te stellen dat dit in die tijd zo gebeurde.

Het verhaal is vanuit Sari geschreven en leest eenvoudig weg. Soms had je wel meer inzicht willen hebben in de gezichtspunten van de overige personages in het boek want die spelen een belangrijke rol in haar leven. Leuk en ook mooi gedaan zijn de songteksten waarmee ieder hoofdstuk start en hier is zelfs een playlist voor beschikbaar op Spotify. Het boek is niet eenvoudig in te delen in een categorie maar uiteindelijk vind ik een combinatie van historische roman/feel-good toch het meest passende label maar wellicht helemaal niet zo relevant.
Dit boek blijft voor mij overeind staan ondanks het wat toevallige einde in het laatste hoofdstuk.

Meer recensies van uschi