Dit kan niet waar zijn!

uschi 27 december 2021
Een prijswinnend boek dat wordt aangemerkt als roman, thriller, science-fiction ineen. Dat vraagt om lezing en een review. En dat is nog niet zo eenvoudig.
Het boek leest in het begin eenvoudig en met een hoge snelheid. Je leert enkele personages kennen aan boord van een vlucht van Parijs naar New York. In het eerste deel maak je kort kennis met hun levens en het doel van de reis. Deze korte kennismakingen zijn direct wel een aandachtspunt want het zorgt wel voor snelheid en nieuwsgierigheid maar doet ook wat vluchtig aan. Vervolgens blijkt dat 'dezelfde' vlucht 100 dagen later opnieuw wordt uitgevoerd onder soortgelijke omstandigheden.
In het tweede deel wordt nader ingezoomd op de protocollen die de diverse overheidsinstanties hanteren bij de bizarre situatie die onstaan is. Hier moest ik vaak smakelijk lachen om de overeenkomsten met bekende personages in de hedendaagse politiek. Maar ook zoek je hier naar een verklaring. Deze vond ik zelf lastig en niet eenvoudig te distilleren.
Het laatste deel gaat dan meer over de twee 'dezelfde' personages die in maart en juni geland zijn. Het verhaal van de schrijver Victor Miesel - die in de tussenliggende periode- het succesvolle boek Anomalie heeft geschreven, sprak me dan het meest aan door de hoop die het uitspreekt.
Het boek kan ik nog steeds niet goed classificeren. Het is absoluut goed geschreven maar voor een roman ontbreekt de diepgang qua personages voor mij, als thriller vond ik hem niet spannend genoeg en het genre sciencefiction ken ik eigenlijk onvoldoende. Toch levert het een bijzonder prettig leeservaring op en heb ik een boek gelezen dat ik in de boekhandel niet snel opgepakt had.

Meer recensies van uschi