Nieuwsgierig naar Hillary als president

uschi 25 augustus 2020
Een jonge Hillary op de cover van een mooi vormgegeven boek. Hierbij wordt expliciet vermeld dat het een roman betreft. En dat is maar goed ook want de schrijfster heeft de 'what if'-kaart getrokken. Ze vraagt zich af hoe Hillary's verdere leven, na een intensieve relatie met Bill Clinton zonder hem zou zijn gelopen. Toch blijft ze Bill tegenkomen. Het bijzondere is dat het vanaf deze periode zeker niet allemaal fictie is. Veel personages uit de Amerikaanse politieke arena komen in dit boek voor, zoals Donald Trump, Barack Obama maar ook Kamala Harris.
Het boek beschrijft drie belangrijke fases in haar leven, de fase als student waarin ze een relatie met Bill krijgt, haar werkende leven in de politiek en de uiteindelijke race als presidentskandidaat - de laatste twee zonder hem. Het blijft in je hoofd af en toe schakelen omdat je haar natuurlijk kent als vrouw van Bill Clinton. Het boek is gelukkig vlot geschreven en leest eenvoudig weg. Diverse actuele thema's uit de politiek komen terug, zoals # me too-, diversiteit maar behandelt ook het feminisme, de aantrekkingskracht van een 'foute' man. Er zitten mooie krachtige citaten en gedachten van Hillary in waarom zij zich verkiesbaar stelt maar geeft ook de keerzijde weer van de eenzaamheid in deze race terwijl je continu omringt bent door je campagneteam, kiezers etc. Toch bleef er bij mij iets knagen. Waarom pakte het boek mij niet helemaal? Misschien ligt het antwoord daarop eigenlijk voor de hand, een fictief personage gebaseerd op Hillary leeft gewoon niet.

Meer recensies van uschi