Prachtige personages in een absurdistisch verzet

uschi 29 oktober 2019
Afgelopen maand mocht ik dit boek lezen in de Hebban Leesclub. Door de prachtige boeken Honululu King en Glijvlucht was ik heel benieuwd naar deze nieuwe roman. In dit boek worden veel thema's behandeld maar het meest in het oog springend is het verzet tegen nucleaire energie en wapens. Hiervoor worden allereerst vier redelijk op zichzelf staande verhalen geïntroduceerd. Met name de verhalen van de personages vanuit Japan (Yoshida) en de Marshall-eilanden (Bonnie) zijn schrijnend. Je kunt merken dat de schrijfster veel onderzoek verricht heeft in de effecten van de kernramp van Fukushima en de kernproeven op de verafgelegen eilanden.
Uiteindelijk komt alles samen wanneer iedereen in Nederland verblijft. De situatie wordt echter niet beter want hier zijn ze ze minder op zijn plaats. Door Regina worden ze uiteindelijk 'geronseld' voor een aanval op de kerncentrale van Volkel. Deze actie wordt voorbereid door de non Trientje in navolging haar grote voorbeeld zuster Kathleen. Dit kwam in mijn ogen wat gekunsteld over, het samenbrengen van al deze personages. Deel II vond ik daarom minder qua stijl maar door het feit dat je in deel I sterk bent gaan meeleven met de personages, lees je zeker door. Er worden veel personages rond de hoofdpersonen opgevoerd. Dit houdt het boek levendig maar leidt wellicht ook een beetje de aandacht af van de hoofdzaak. Wel heeft het boek mij aan het denken gezet over de risico's van kernenergie en wellicht was dit ook de belangrijkste boodschap van de schrijfster.
Kortom de moeite waard om te lezen maar voor mij heeft het niet de kwaliteit van haar eerdere romans.

Meer recensies van uschi