Indrukwekkend meesterwerk

uschi 18 september 2020
Wat een journalistiek topboek! Deze voorganger van de Rattenlijn, is eerder verschenen als de Galicische wetten maar heeft nu de Engels vertaalde titel gekregen. Philippe Sands heeft zeer grondig onderzoek gedaan naar de gruwelijkheden van het nazi-regime en in het bijzonder Hans Frank. Aan de hand hiervan legt hij de oorsprong van de termen genocide en misdaden tegen de menselijkheid uit en de inbreng van Hersch Lauterpach en Rafael Lemkin hierop. Ook de familie van de auteur blijkt uit dezelfde plaats te komen als deze vooraanstaande juristen, Lemberg/Lviv. Wat een bijzonder toeval maar wellicht ook de aanzet voor dit boek.
Het schijnt dat dit het eerste deel is van een trilogie! De Rattenlijn ook gelezen. Ik kijk uit naar het laatste deel.

Meer recensies van uschi