De kruimels die je online achterlaat zijn goudmijnen voor anderen

veravb 29 februari 2020
Het verhaal begint in 2014 en gaat dan in een lange flashback terug naar 2010, naar het moment waarop Tim Turner bij Frank Keeler gaat werken. Een droom lijkt waar te worden. Hij heeft het ineens gemaakt, een topjob, een vet salaris, een fijne vriendin en een pracht van een appartement om in te wonen. Lange dagen moet hij maken, maar dat is niet erg, tot zijn vriendin daar toch wat lastig over begint te doen. Hij bedrijf verzorgt de backups van grote firma's, encrypteert de data van de backups maar zorgt er wel voor dat ze kunnen meekijken en eventueel een beetje kunnen sturen.
Tim wordt benaderd door iemand die kritische vragen stelt en eindelijk begint hij zelf ook eens een beetje na te denken. Hij moet eruit, zijn leven is in gevaar, een andere identiteit aannemen en weg uit Amerika.
In Nederland neemt hij een heel ander soort baantje, maar je verleden kan je niet ontlopen, dat komt terug. En al helemaal wanneer hij iets voor Emily voelt. Wie is ze eigenlijk. Het onverwerkte verleden haalt hem in.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie verschillende personages: Tim, Jeff en Emily. Van Tim en Jeff was vrij snel duidelijk hoe ze in het verhaal pasten, maar van Emily vond ik dat wat moeilijker te rijmen. Het boek heeft een stevig tempo en de korte hoofdstukken en het wisselen van perspectief houden de vaart er ook goed in. Er is amper een moment van verslapping.

Voor iedereen die dit boek nog moet lezen, zorg dat je voldoende tijd hebt wanneer je eraan begint want stoppen is geen optie. Dit moet je tot het einde doorlezen. Daarna mag je eens nadenken hoeveel digitale sporen je zelf nalaat op het internet.
Bekijk voortaan toch eerst die cookie-instellingen maar eens en selecteer zelf wat je wil in plaats van zomaar akkoord te gaan. Zelfs een digibeet laat sporen achter op internet, gewoon op internet gaat is al voldoende om een locatie te weten en dan heb ik het nog niet over het aanmaken van profielen her en der en context plaatsen. Nee, het zijn geen kruimeltjes die we achterlaten, er staat een grote spotlight op alles wat we online doen. En het kan best zijn dat je niets te verbergen hebt, maar iemand met slechte bedoelingen kan er nog altijd iets mee doen.

Meer recensies van veravb