Het boek der deuren is een bijzonder boek.

Verelien 27 februari 2024
In het kort:
Het boek gaat over Cassie die in het bezit komt van Het boek der deuren, een magisch boek. Dit zorgt ervoor dat ze in allerlei avonturen terecht komt en ontdekt dat er meerdere magische boeken zijn.

Mijn review:
Ten eerste ga ik proberen om mijn review spoilervrij te houden, dit houd wel in dat sommige dingen in mijn review vaag over kunnen komen.. het is best lastig om dit boek te reviewen zonder spoilers, maar ik vind dat je die dingen zelf moet ontdekken in dit bijzonder en uniek geschreven boek.

Gareth Brown heeft een sterk debuutboek geschreven. Hij weet het verhaal op een zeer visuele manier neer te zetten door zijn manier van schrijven. Hij heeft ook een heel uniek verhaal weten te creëren. Het speelt zich allemaal in onze wereld af maar dan met een vleug magie in de vorm van verschillende magische boeken. En ik wil ook een vleugje van de magie uit zijn boek, het liefst het boek der deuren..

In het begin van het boek worden meerdere personages geïntroduceerd, dit kan zorgen dat je soms even moet terugbladeren, maar het heeft wel allemaal een doel. Voor de meeste karakters wordt genoeg achtergrondinformatie gegeven en een duidelijk beeld geschept. Er zijn echter een aantal personages in het boek waarvan ik juist meer informatie en achtergrond gewild had. Cassie zal echter het meest aan het woord zijn en je ziet haar dan ook het meest groeien en veranderen door het boek heen.

Gareth Brown heeft ook meerdere thema's in zijn boek verweven, zoals rouw en vriendschap. Je ziet hoe sommige personages om gaan met hun emoties en hoe ze daarmee proberen te dealen. Ik heb zelf ook wel enkele tranen moeten laten bij het lezen van dit boek.

Het verhaal kan een beetje ingewikkeld over komen, maar later in het boek vallen een heleboel dingen op zijn plek. Je gaat dan ook steeds beter opletten of je hints of andere verwijzingen in het boek ziet die je dan later in het verhaal weer kan plaatsen. Ik vind het ontzettend knap hoe het boek in elkaar zit en dat Gareth het zo heeft kunnen schrijven zonder zelf in de knoop te raken.

Daarnaast was het boek veel spannender dan ik had verwacht. Al vrij snel in het boek gebeuren er dingen die een deel van de toon van het boek zetten. Je krijgt avontuur, spanning, geweld, moord en meer. Wel een sidenote voor de liefhebbers van romance in hun boeken, dat krijg je hier niet.

Ik heb ontzettend genoten van dit boek en het fantasierijke brein van Gareth Brown. Ik ben nu al benieuwd welk volgend boek er uit zijn brein gaat ontspruiten. Ik raad je dan ook zeker aan dit boek te lezen. Het is een verhaal zoals ik nog niet eerder heb gelezen. Het zit ijzersterk in elkaar en het magiesysteem is ontzettend creatief bedacht. Een boek over boeken is altijd goed, maar een boek over boeken vol avontuur, spanning, vriendschap, moord en meer.. Is nog veel beter.

Meer recensies van Verelien