Mooie bundel!

Veronique Janssen 06 december 2023
‘Reizend het jaar door’ is een mooi geheel van vier verhalen. Ze zijn los te lezen, maar soms keren bepaalde personages terug of lees je namen van andere personages. Dit zorgt ervoor dat het verhaal, ondanks de losse verhalen, een geheel is. De overkoepelende thema’s, zoals reizen (letterlijk en figuurlijk), geven deze bundel iets extra’s. Er is gekozen voor de vier seizoenen en dat vind ik een leuk uitgangspunt.

De cover vind ik minder sterk. Het is wel een opvallende keuze en zeker gewaagd. Ik weet alleen niet of hij mij in de boekwinkel zou opvallen.

Verhaal 1
Het eerste verhaal begint op een mooie, bijna peinzende manier. Je krijgt direct een intiem kijkje in het hoofd van de hoofdpersoon. De rest van het verhaal lees je trouwens ook de overpeinzingen en twijfels van Naomi.

In het begin moest ik even wennen aan de stijl. Het tempo ligt in dit verhaal lager. Het is een beetje kabbelend en daar moet je van houden. De personages voelden een tikkeltje stug. Ik kreeg niet goed een klik met de personages.

Het verhaal is leuk en is soms heerlijk romantisch. Er is op een mooie manier aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van Naomie. Dit vond ik heel mooi om te lezen. Persoonlijke ontwikkeling is een thema dat nog vaker zal terugkeren in de bundel ‘Reizend het jaar door’.

Verhaal 2
‘Stalperikelen’ heeft zo’n leuk begin! Ik zat eigenlijk direct in het verhaal. Voor mijn gevoel las dit verhaal makkelijker dan het eerste verhaal.

Annelies is een leuk personage. Je voelt haar ongemak en je denkt eigenlijk alleen maar: ren weg! Ze maakt een mooie ontwikkeling door. Ergens vond ik haar ook heel stoer! Ze laat alles achter en vertrekt naar een stal in Zuid-Duitsland. Ik vond dit heel tof!

Misschien is het verhaal een tikkeltje cliché, maar ik vond het gewoon een leuk verhaal. Het past goed bij het seizoen ‘zomer’ en is soms een beetje romantisch.

Verhaal 3
Ik vond het heel leuk dat je personages herkende uit het eerdere verhaal. Hierdoor kende je de geschiedenis een beetje van Frederique. Je maakt kennis met haar in het verhaal ‘Stalperikelen’. Het zorgde ervoor dat de verhalenbundel ook een geheel wordt.

In dit derde verhaal staat ook de persoonlijke ontwikkeling van de personages centraal. Ze maken niet alleen een toertocht door de Verenigde Staten, maar ook een persoonlijke figuurlijke reis. Dit vond ik heel sterk.

Claudia Stinne durft een belangrijk onderwerp aan te kaarten. Het is mooi dat er op deze manier aandacht voor is, maar ik miste nu een beetje diepgang.

De vriendschap tussen de twee dames maakt het verhaal extra sterk. Ik heb genoten van dit leuke verhaal!

Verhaal 4
‘Op glad ijs’ is mijn favoriete verhaal! Het is zo leuk! Het een heerlijk romantisch wegdroomverhaal. Linda groeit uit tot een sterk personage en ik heb eigenlijk vanaf de eerste pagina met haar te doen. Irene vind ik minder leuk. Ze wordt door Claudia Stinne wel op een goede manier neergezet. Ze is een goede tegenhanger van Linda. Beide personages zijn heel menselijk.

In dit laatste verhaal komt de stijl van Claudia Stinne goed uit de verf. Het verhaal loopt lekker en het is echt genieten! De omgeving wordt goed beschreven. Het einde vond ik wel erg onverwachts. Ik had graag nog meer gelezen over Linda.

Recensie verscheen eerder op Veronique's Boekenhoekje.

Meer recensies van Veronique Janssen