Spitante break-up-roman!

Vertelke 01 mei 2024
Ah, wat heb ik genoten van deze spitante break-up-roman van Nele Van den Broeck! In een dampende en bijwijlen hilarische taal beschrijft Nele hoe Sandra Sanctorum door een joekel van een depressie klautert nadat haar man, succes-auteur Georg, haar ‘rafelige wolf’, besluit haar te dumpen. Uiteraard stort haar wereld in. Wie is ze nog, nu haar identiteit als ‘de vrouw van’ wankelt? Ze verschanst zich in Karst, in haar ouderlijke woonst, waar ze zich al klotsend en kotsend door Tinder, drank en luiheid wentelt, op zoek naar de ‘iemand anders’ die ze wil worden. Het gulpt en het slurpt, en ze schuwt de rauwheid van een verlaten vrouw die zich door een diep dal schuurt niet, en toch weet ze haar relaas in een tomeloze taal te vatten. ‘Welkom, waanzin!’ wordt haar credo.
Helemaal meta wordt het, wanneer Sandra, die als redacteur eerst teksten van anderen redigeert, en zelf een prominente plaats inneemt in de boeken van haar ex, de pen ter hand neemt en een misschien nog begenadigder schrijver blijkt te zijn dan Georg. Als pseudoniem kies ze voor ‘Nele Van den Broeck’, een kleurloze naam, een ‘Trojaans paard’. Zo zet ze Georg op zijn plaats, door net als hij een gefingeerde versie van haar werkelijkheid te tonen.
Mocht je je momenteel in een leesdipje bevinden, laaf je dan aan dit heerlijke boek, en je leesdorst wordt ruimschoots bediend.

Meer recensies van Vertelke