Had ik ‘t maar gelezen vóór de hype ;-)

Wendel de Boer 09 juli 2023
Het grappige is dat ik Het lied van ooievaar en dromedaris begin november 2022 getipt kreeg; vlák voordat het de Boekenbon Literatuurprijs won. Had ik het toen maar direct gelezen, want zo’n hype schept verwachtingen en zorgt voor een ‘gekleurde’ leeservaring.

Sinds die Boekenbon Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs 2023 is er veel geschreven over deze deze pil: 11 hoofdstukken/novelles, aaneengeregen door korte fragmenten, gedichten en ‘nep’-biografieën. Elk verhaal draait rond thema’s als vergankelijkheid en de rollen/patronen waarin mensen samenleven. Knap aan elkaar geweven!

Het boek leest gemakkelijk weg zonder te simplificeren. En hoewel ik een paar keer klaar was met de steeds herhalende patronen, bleef er toch genoeg over om door te lezen. Tenslotte laat de alwetende verteller genoeg ruimte over voor je eigen interpretatie, waardoor je er lang op kan blijven kauwen.

Meer recensies van Wendel de Boer