Literair masochisme

Wendel de Boer 03 november 2019
La Superba stond al een paar jaar op m'n te lezen-lijst. En zeker met de recente hype rond Grand Hotel Europa, wilde ik deze toch eerst lezen. Want als een boek in de prijzen valt en uitgesproken recensies krijgt, wil ik - zodra de storm is gaan liggen - ontdekken wat zo'n boek te bieden heeft.

Zo vaak zie ik lovende recensies die ook een hele rits aan tekortkomingen opnoemen. Dus betekent dat dat een moeilijk of controversieel boek automatisch veel sterren verdient? Een soort literair masochisme: "ik moest er moeite voor doen dus dan moet het wel de moeite waard zijn." Daardoor vraag ik me regelmatig af wat de waarde van zo'n rating eigenlijk is of wat voor zin het heeft. Kan je oordelen over het boek of kan je alleen oordelen over je eigen ervaring met het boek? En heb je daarvoor sterren nodig, of zou 't ook volstaan om de plussen en minnen op te noemen?

Lang verhaal kort: mijn ervaring met La Superba vergelijk ik met wroeten in een storthoop; ja ik vond af en toe pareltjes, maar na afloop voelde ik me een beetje viezig.

Meer recensies van Wendel de Boer