Lastig te beoordelen deze!

Wendel de Boer 25 april 2020
Met 'De offers' kom ik weer eens behoorlijk in de knoop met het juiste aantal sterren. De grap is namelijk dat ik de stukken antropologie en levensbeschouwing om het verhaal heen persoonlijk veel boeiender vind dan het verhaal over het oplossen van de moorden.

En zo ervaar ik het ook met de karakters van 'De offers': de bijrollen vind ik interessanter dan de hoofdfiguren. Wat ik fijn vind aan de boeken van Windmeijer, is dat zijn karakters echte mensen zijn (in dit geval een brave student) en niet de gelikte thriller-helden. Jammer alleen dat ik niet echt warmloop voor Lucas en Nayra. Bij hen mist diepte. Niet gek, want ze zijn jong - begin twintig - en naïef overtuigd van hun eigen gelijk. De priesters daarentegen, en hoe zij omgaan met hun geloof en hun twijfel vind ik veel boeiender.

Dus nee, niet de jubelende vier sterren die ik eerdere boeken van Windmeijer gaf, maar wel prikkelend en leerzaam.

Meer recensies van Wendel de Boer