Oppervlakkige pubers

Wendy Hogendoorn 24 augustus 2019
Recensie Kristen Proby – Luister naar me (Fusion 1)

Het verhaal gaat over Addison Wade en haar vier vriendinnen die samen het restaurant ‘Seduction’ runnen. Ze zijn allemaal ambitieus en hot. Hun restaurant is een succes. Hun liefdesleven niet echt.
Addison heeft meerdere rockers als vriend gehad en hebben haar allemaal bij het oud vuil gezet. Daar heeft ze geen tijd meer voor en al helemaal geen zin meer in. Er komt geen man meer in haar leven en al helemaal geen rockster meer.
Toen wandelde Jake Keller haar leven binnen. Jake is een oud-rockster, van de band Hard Knox. Waar Addison en een aantal andere meiden posters van aan de muren hadden hangen toen ze jonger waren. Ze valt als een blok voor hem, maar probeert het te negeren en stort zich op het restaurant. Maar wat vind Jake daar eigenlijk van?

We beginnen het verhaal met introducties van de meiden. Addison is de belangrijkste van de vijf. Dit word in eerste instantie duidelijk vanwege de naam die boven het hoofdstuk staat. Afgewisseld met Jake. De andere dames komen er bekaaid af met een hoop beschrijvingen zonder diepgang en duidelijkheid. Zo weet je halverwege het boek niet meer wie wie was en welke functie had in het restaurant. Erg rommelig en verwarrend voor de lezer. Echter zijn ze dusdanig als grijze figurant bedoeld, dat je er ‘overheen’ kan lezen.
Ze zijn met zijn allen oppervlakkige, ambitieuze vrouwen. Ze zoeken weinig diepgang met elkaar of in andere relaties. Zo hebben ze in het boek een meidenavond met veel alcohol en chocoladecake. Dit is op dusdanige manier beschreven dat het lijkt alsof het zestienjarige pubers zijn in plaats van volwassen vrouwen met een eigen zaak. Erg storend en totaal niet passend bij de personages die ze zouden moeten zijn.
De schrijfster gebruikt heel veel dialogen en beschrijvingen in het boek. Zo blijft alles oppervlakkig en voorkauwend.
De karakters zijn vlak en krijgen totaal geen ontwikkeling gedurende het verhaal. Dit geld ook voor de hoofdpersonen Addison en Jake. Zij blijven van het begin tot het einde dezelfde personen. Ondanks dat de schrijfster wel wat ontwikkelingspunten heeft aangekaart, maar ze heeft er verder niets meer mee gedaan. Wat heel erg jammer is, want zo blijft het een saaie aaneenschakeling van dialogen en herhalingen die het verhaal op één punt houden.
Proby probeert het af te wisselen met erotische beschrijvingen, maar zelfs hier valt ze in de herhalingen en heb je het na een aantal keren wel weer gezien.
Het is erg jammer, omdat dit een begin is van een serie. Dit nodigt niet uit om de rest van de boeken te gaan lezen.
Wel erg leuk; de recepten achterin het boek van de gerechtjes die Addison en Jake op een date eten.

NB: Niet geschikt voor lezers onder de 15 jaar, vanwege de gedetailleerde erotische stukken.

Meer recensies van Wendy Hogendoorn