Gozert; een achtbaan van gein en kleuren.

Wendy Hogendoorn 20 februari 2020

In Gozert leren we het jongetje Ties kennen. Ties is een normale jongen met een toffe vriend die ‘Gozert’ genoemd word. Alleen is er wat vreemd aan Gozert, Ties is de enige die hem kan zien. Voor de rest van de wereld is hij onzichtbaar.
Als Ties nog een klein jongetje is, vind iedereen dat prima. Want ja, welk klein kind heeft geen fantasievriend gehad? Later vind de wereld om hem heen dat hij Gozert moet loslaten. Hij is te oud voor een ingebeeld vriendje. Maar Gozert is helemaal niet ingebeeld,hij is alleen onzichtbaar.
Op zich zou het niet eens een probleem zijn, maar Gozert zorgt er wel voor dat Ties in de problemen komt. Zó erg, dat zijn ouders er doorheen prikken en zien dat het door Gozert komt.
Hij moet naar een dokter en deze vind dat hij pillen moet gaan slikken. Maar dat wil Ties helemaal niet, want Gozert is zijn toffe vriend.
Op den duur word het zo erg dat hij moet worden opgenomen in een kliniek. Ties vind het nog niet erg, want hij gaat op avontuur met Gozert in een kasteel. En daar komt hij een grote stoere viking tegen en een slakkenvrouw. En hij slaapt in een tentje middenin de jungle! Dat is toch alleen maar fantastisch?!
Nog steeds vind zijn omgeving dat hij Gozert moet negeren en dat hij pillen moet gaan gebruiken.
Dan leert hij Luna kennen, en ontdekt hij welke ‘gave’ zij heeft.

Pieter Koolwijk heeft een fantastisch verhaal geschreven over een jong ventje die de hele boel op stelten zet, samen met zijn ‘ingebeelde’ vriendje. Het geeft een goede weerspiegeling van de huidige maatschappij. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Er is geen ruimte in de wereld voor fantasie (en dat terwijl we dat juist zo nodig hebben in deze geschifte wereld). Pieter laat ook de schrijnende manier van omgang zien van volwassenen met kinderen die misschien wat meer fantasie hebben (of waar misschienecht een steekje los zit). Als lezer krijg je in het begin ook echt het gevoel dat er ‘gewoon’ wat mis is met Ties. Dat hij inderdaad een pilletje moet slikken en dat dan alles weer normaal is. Ook al is dat iets wat Ties helemaal niet wil.
Er zit een fantastische plottwist in die ik niet verwachte. Wat het juist nog mooier maakte.
Je word meegenomen met alle emoties. Ik heb zitten lachen, voelde me soms boos en heb een traan gelaten.

Oh en laten we Linde Faas niet vergeten! Want wauw! Wat een prachtige tekeningen heeft zij gemaakt voor het boek. Het maakt de fantasie van Ties net even levendiger en vult jouw eigen fantasie aan. De tekeningen zelf leven ook. Je zou eventueel zonder de tekstook al veel kunnen meekrijgen uit de tekeningen.

Al met al een prachtig kinderboek voor iedereen met een heleboel fantasie, gebrek aan fantasie en iedereen er tussen.

Meer recensies van Wendy Hogendoorn