Goede start voor het drieluik

WendyBlogt 03 december 2023
dit boek heb ik ontvangen voor een blogtour, dit heeft mijn mening niet beïnvloed

De cover van het boek laten de sfeer van het boek goed zien. Als je het boek opent dan kun je het schutblad openklappen en zie je en plattegrond van het gebied waar het verhaal over gaat. In dit boek word je meegenomen in het leven van de grootmoeder van Rosemarijn MIlo, Augusta Francisca Maes ook wel bekend als Guusje. Ze overleed in 1918 op zesentwintigjarige leeftijd, haar dochter Marthje was toen bijna vier jaar. Rosemarijn heeft onderzoek gedaan naar wie haar grootmoeder was, om er zo achter te komen wat zich in de familie geschiedenis heeft afgespeeld.

Het boek is te lezen in briefvorm, Guusje heeft briefcontact met haar moeder en Agaath een Franse vriendin. Je krijgt hierdoor een erg goed inzicht in haar leven en hoe het geweest zou moeten zijn om toentertijd te leven in het Zeeuws-Vlaamse Hoofdplaat. Ze verteld over haar jeugd, haar grote liefde en verhuizing. Het is op een prettige manier geschreven waardoor je je al snel in de tijd van Guusje waant. Sommige stukken in het verhaal zijn misschien wat vooruitstrevend voor die tijd, maar zullen wel dicht bij de waarheid liggen.

In het verhaal komt goed naar voren dat Guusje een erg sterke vrouw was, die opkwam voor zichzelf en die helaas veel te kort heeft geleefd. Het is een verhaal met diepgang maar ook met triggers over abortus.

Het is een fijn verhaal om te lezen en ben ook zeker benieuwd naar het volgende deel " Het hoge woord".

Meer recensies van WendyBlogt