Een klassieke heldenverhaal in een modern jasje

wendyvd 27 april 2020
Madeline Miller heeft met dit boek een oud en klassiek heldenverhaal in een nieuw, modern jasje willen stoppen, verteld vanuit een ander standpunt dan we gewoon zijn.

Patroclus vertelt zijn verhaal in de ik-persoon, en dat maakt het verhaal net zo bijzonder: het draait niet om de grote held Achilles, maar om zijn beste vriend/grote liefde, die alles vanuit zijn standpunt beschrijft. Enkel op het einde stoort dit perspectief wel een beetje, dit had volgens mij wel beter opgelost kunnen worden.

De schrijfstijl is heel beeldend, en er worden veel bijvoeglijke naamwoorden en metaforen gebruikt. Sommigen zullen dat overdreven vinden, ik vind het juist heel erg passen in het verhaal, en in de oude Griekse verteltraditie. Het is een gemoderniseerde versie van een oud verhaal (de moderne woorden storen me dan ook niet), met toch nog genoeg elementen om de oorspronkelijke sfeer weer te geven.

Toch had ik het moeilijk gedurende het eerste derde van het boek. Dit gaat bijna eenzijdig over de bewondering van Patroclus voor Achilles, en zijn liefde voor hem. De wederzijdse liefde tussen Patroclus en Achilles leren kennen is noodzakelijk voor de rest van het verhaal, maar had iets minder uitgesponnen mogen worden.

Het verhaal begon voor mij dan ook pas Γ©cht op het moment dat alle schepen zich in Aulis verzamelden om naar Troje te gaan. En vanaf dat wordt het ook echt boeiend, de oorlog wordt vanuit een heel ander standpunt beschreven dan we tot nu toe gewend zijn, wat origineel is. Hierdoor ga je die hele oorlog ook anders bekijken, het menselijke/emotionele aspect komt meer aan bod, en dat spreekt mij persoonlijk wel aan. In het verleden moest ik nooit zoveel hebben van die oorlogen, maar door dit boek ben ik het toch anders gaan bekijken.

Voor mij vier sterren, dankzij het zwakkere eerste derde van het boek (en omdat ik Circe gewoon ook sterker vond).

Meer recensies van wendyvd