Een mooie historische roman over een prachtige liefdesrelatie

Wilnanda Hardeman 13 oktober 2021 Auteur

Een prachtig historisch verhaal over een heel bijzondere en mooie liefdesrelatie. Ik had al eerder boeken van Marja Visscher gelezen. Maar dit verhaal is zo realistisch en mooi geschreven dat je na een paar bladzijde al echt helemaal in het verhaal zit en je bijna echt met de personages in het boek meeleeft Het gebeurt niet vaak dat ik een boek twee keer achter elkaar lees. Maar dat heb ik bij deze historische roman wel gedaan. Om nog een keer te genieten van het indrukwekkende liefdesverhaal van Thorbecke en Adelheid

Het boek begint met Thorbecke die op bezoek gaat bij een gravin in Duitsland die weduwe is geworden. Deze vrouw Henriette genaamd heeft vier kinderen. Een zoon Hugo en drie dochters waaronder Adelheid. Hij leest het meisje graag voor en hij is dol op het kind. Als hij omstreeks 1831 weer naar Duitsland gaat en de weduwe bezoekt wordt Thorbecke verliefd op Adelheid die negentien jaar oud is. Zijn geduld om met haar te mogen trouwen word op de proef gesteld. Maar twee jaar later trouwt hij met zijn grote liefde Adelheid. Ze gaan samen verder. Zij is zijn steun en toeverlaat helpt hem grotendeels op de achtergrond mee aan zijn politieke carrière. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ze verliezen drie zonen allemaal op jonge leeftijd. Bovendien kent Thorbecke zijn politieke carrière ook de nodige ups en downs. Ondanks de tegenslagen blijft hun liefde voor elkaar ijzersterk. Tot de dood hun voorgoed van elkaar scheid.

Marja Visscher heeft echt een prachtig boek geschreven over de staatsman Thorbecke. Het heeft als ik het boek zo zie best wel wat tijd en werk gekost om allerlei achtergrondinformatie te vinden over het leven van Thorbecke en Adelheid. Maar Marja kan echt trots zijn het is een prachtig historische roman geworden. Ik geef dit boek daarom ook vijf sterren en ik kan het van harte aanbevelen om dit boek een keer te gaan lezen.

Meer recensies van Wilnanda Hardeman