Om de hete brij dansen

Wim Moll 27 februari 2020
Het boek was veel geroemd, ik verwachtte er veel van. Toch ben ik maar een beetje teleurgesteld in het verhaal zonder plot, dat voortkabbelt op gedachten en indrukken van de personages. Want juist die observaties maken het toch interessant en geven een blik in het societyleven van honderd jaar geleden. Typisch Engels, snobistisch, letten op uiterlijk vertoon, geen gevoelens laten merken, vooral niet jezelf willen zijn. Erwin Mortier schreef op de flap dat Clarissa Dalloway hem steeds dierbaarder was geworden. Er staat eigenlijk te weinig over haar als persoon in, dat je een band met haar krijgt Misschien op het eind van het boek, als zij zelf ook inziet dat die relaties op zo'n partijtje vol "hoge" personen - lords, lady's, artsen en professoren- eigenlijk niets voorstelt. nee, dan vond ik haar oude liefde Peter en haar vroegere vriendin Sally interessanter.

Meer recensies van Wim Moll