Het verhaal in het kort: een geschorste rechercheur - Leon Coeur- ziet een bijzondere moordzaak als een kans om aan zijn superieuren te laten zien dat zijn team niet zonder hem kan. Hij roept hiertoe de hulp in van zijn nichtje Hanna, die criminologie studeert. Het slachtoffer – Jeffrey Holt- was een journalist die al enige maanden vermist was. Het lichaam was verminkt: de ogen uitgestoken en in zijn buik was een 5 gekerfd. Het vermoeden is dat hij slachtoffer was van een marteltechniek uit het Midden-Oosten en een connectie met een terroristische aanslag in Amsterdam. Beetje bij beetje komen Leon en Hanna dichterbij de angstaanjagende waarheid.

Inderdaad: beetje bij beetje. De schrijfster heeft een 70-tal, meestal korte, hoofdstukken nodig om de lezer mee te voeren met kleine puzzelstukjes om aan het einde te komen met een spetterend, bloedstollend slot. Zij weeft als het ware een aantal kleine verhaallijnen door de grote lijn van het oplossen van de moord. Zo beleven we als lezer mee:
• Hoe de terroristische aanslag in Amsterdam wordt beleefd vanuit de gedachtewereld van een mogelijke pleger, maar zodanig dat er nog heel wat vragen overblijven.
• Hoe Jeffrey Holt langzaam de dood wordt ingedreven, verspreid over meerdere hoofdstukken.
• Hoe Hanna haar ongeluk van tien jaar geleden herbeleefd wat haar motiveert om criminologie te gaan studeren en achter de motieven van de moordenaar van haar destijds vermoorde vriendin Lena te komen.
• Hoe Hanna op het eind via haar eigen onderzoek in een levensbedreigende situatie terecht komt.
• Wat de impact van de obsessieve manier van leven van de rechercheur op zijn gezinsleven is.
De voor het verhaal belangrijke personages zijn dus heel goed uitgewerkt.

Het verhaal begint spannend met de beschrijving van de aanslag. Daarna zakt de spanning even in om de situatie van Leon en Hanna te beschrijven, maar zodra dat achter de rug is, komt de lezer terecht in een rollercoaster: euforie als er een ontdekking is gedaan, chagrijn of depressieve gevoelens als het op de een of andere manier tegenzit. Goed gedoseerd en aan het eind van vrijwel iedere hoofdstuk een cliffhanger die je tot verder lezen dwingt.

Volgens de boekomslag verwijst de titel van het boek ‘De witte kamer’ naar de marteltechniek: de opsluiting in een volledig witte kamer, waardoor de opgeslotene na verloop van enige tijd volledig vervreemdt raakt van de realiteit. Vanuit het verhaal van Jeffrey Holt was dat duidelijk, maar waarom stond er op de foto dan een vrouw afgebeeld? Dat blijkt aan het eind, maar daar zeg ik nu niets over.

Als ik een klein puntje van kritiek zou willen hebben, dan vind ik de ‘toestanden” op het politiebureau wel erg voor de hand liggend, zoals in bijna iedere politieserie: de schorsing, het verzet ertegen, toch een eigen onderzoekje starten enz.

Prima debuut!! Spannend beschreven, filmisch. Ik geef het verhaal 5 sterren *****.

Reacties op: Prima debuut

De witte kamer - Samantha Stroombergen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,00 Bestel het e-book € 11,99