Een schurend relaas

Wim Moll 28 februari 2023
Het verhaal in het kort: In een monoloog beschrijft Jezus zijn gedachten en gevoelens tijdens het laatste etmaal van zijn leven: van de berechtiging door Pilatus, de kruisdraging, de kruisiging en zijn dood.

De hoofdpersoon is Jezus. Andere personen waarover hij spreekt zijn Pilatus, Judas, Petrus, Johannus, zijn moeder Maria, zijn vriendin Maria Magdalena, Simon van Cyrene - die hem het kruis helpt te dragen- en de Romeinse soldaat die hem de spons, gedrenkt in water èn azijn, zal aanreiken.

Voor mensen die bijbelgetrouw zijn, zal het relaas af en toe pijn doen. Het wijkt af van gangbare opvattingen over het Evangelie. Het al in kringen van gelovigen een grote bron voor discussie kunnen geven.

Maar er zijn ook prachtige stukken o.a. hoe de verliefdheid van Jezus voor zijn moeder Maria en voor Maria Magdalena wordt beschreven.

De stijl is wisselend. Op sommige stukken lijkt het wat te gemakkelijk ingevuld, maar er zijn ook stukken die zeer meeslepend zijn beschreven. Vandaar mijn 4****.

Meer recensies van Wim Moll