Meeslepend en verrassend.

Wim Moll 25 augustus 2019
Een filmisch geschreven thriller met verrassende cliffhangers en een onverwacht slot! Het verhaal slokt je op en boeit tot het eind.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in de stad Nijmegen. De hoofdpersoon Esmee woont daar met haar gezin in het gewilde Nijmegen-Oost sinds haar dochter Vera vier jaar geleden op klaarlichte dag spoorloos verdween terwijl zij in de tuin aan het spelen was. Esmee had haar even uit het oog verloren. Zij mist haar dochter ongelofelijk. Esmee kampt met een schuldgevoel, dit wordt nog versterkt door de slechte relatie met haar man Arend – zij vermoedt dat hij vreemd gaat- en haar puberzoon Xander. In haar wanhoop zoekt zij afleiding op internet, chatforums en zo. Als zij ingaat op een uitnodiging om een onderzoeksjournalist te ontmoeten, verzeilt zij in een achtbaan van avonturen, die een steeds grimmiger karakter krijgen. De hoop, dat zij meer te weten komt over haar verdwenen dochter doet haar volharden, tegen beter weten in. Hoewel personen en bezochte gelegenheden gefingeerd zijn, zijn de plekken in de stad duidelijk herkenbaar.

Enkele hoofdstukken spelen in Kijkduin aan het strand en op verschillende plaatsen in die plaats. Een jongen verliest zijn zus -die hij aanbidt - door een noodlottig ongeluk. Hij blijft dit gemis op een vreemde manier cultiveren. Voor de lezer overduidelijk dat daar de clou van het verhaal moet liggen, maar het verband met de situatie van Esmee is nog niet te zien.

Het mooie van dit boek is, dat je helemaal opgeslokt wordt in de gedachtegang en gevoelens van Esmee. De lezer beleeft door haar ogen haar twijfels, haar radeloosheid, haar pogingen om bij zichzelf te blijven en hulp te zoeken bij mensen die zij vertrouwt zoals haar vriendinnen, Bas –vriend van Xander- en Stancy, de vrouwelijke leider van het coldcaseteam dat de oude vermissingszaak van Vera weer heeft opgepakt. En daardoor..: wat de verbanden zijn, die Esmee nog niet leggen kan, zien de lezers dus ook niet. De schrijfster is heel vaardig met het doseren van die links: steeds een klein slipje oplichten, dan gauw afdekken door nieuwe verdachtmakingen van steeds meer personen. Het verhaal wordt met veel vaart verteld. Hoe het verhaal afloopt, vertel ik niet. Maar het is zeer verrassend en zoals het goede thriller betaamt, wordt het geheim pas helemaal op het eind prijsgegeven.

Omdat het verhaal goed weergeeft, wat gewone mensen overkomen kan en geen bovenaardse verschijningen, razende achtervolgingen en gruwelijk geweld nodig heeft om toch spannend te zijn, waardeer ik het met een 4 en een half.

Meer recensies van Wim Moll