Schuld en boete

Wim Moll 04 mei 2020
Het boek omvat drie delen.
In het eerste deel maken we kennis met Eugene (Bucky) Cantor een speelplaatschoppasser in Newark (VS) in de zomer van 1944. in de Joodse wijk waar hij woont breekt een polio-epidemie uit. Hij leeft erg met de kinderen die onder zijn toezicht staan en hun ouders mee. steeds meer kinderen worden ziek en een aantal overlijden. Door zijn vriendin leidster op een zomerkamp in de bergen, wordt hij verleid om daar naar toe te gaan en de poliocrisis achter zich te laten.
In het tweede deel is hij werkzaam in het zomerkamp, ver van de polio-ellende, gelukkig met zijn vriendin en tevreden met de sportactiviteiten die hij mag doen. Totdat ook in het zomerkamp de polio uitbreekt. Hij voelt zichzelf schuldig: hij heeft de besmetting meegenomen zonder te weten dat hij zelf ook ziek is.
In het derde deel maken we kennis met de eigenlijke verteller van het boek.Die was een van de kinderen van de speelplaats, die zelf ook polio had gekregen. Na jaren ontmoet deze jongen Bucky weer. Er ontstaat een vriendschap. Tijdens hun wekelijkse etentjes vertelt Bucky zijn levensverhaal. Deel 1 en deel 2 zijn daarop gebaseerd. In het laatste deel wordt duidelijk hoe Bucky met de gevolgen van zijn ziekte is omgegaan.
Het verhaal is meeslepend beschreven. Heel herkenbaar zijn de reactie van mensen als zij of mensen in hun omgeving getroffen worden.

Meer recensies van Wim Moll