Spannend, thriller, geweld tegen meisjes

20 september 2019
Boek: Hartenbreker
Schrijfster: Geir Tangen

Het verhaal:
Alexander Hauge Gudmundsson (17 jaar) had op zaterdag, 28 februari, twee dagen voor de voorjaarsvakantie diep in het glaasje gekeken en wordt de volgende ochtend wakker naast een dood mesje. (Emile Sand Vormedal) Alexander ontdekte dan dat ze overleden is. Emile Sand Vormedal, 20 jaar oud. Dochter van Bernhard Sand en Amy Vormedal. Haar huidskleur is donker. Op eenjarige leeftijd is ze geadopteerd uit Ethiopië. Emile was een 20 jarige student van de Haagse hogeschool. En studeerde verpleegkundige in Haugesund.
Viljar Ravn Gudmundsson is een journalist en de vader van Alexander Hauge Gudmundsson. Viljar wordt door zijn zoon Alexander opgebeld om hem te komen op te halen van het feest bij Emile’s thuis. De moeder van Alexander heette: Hilde. Alexander’s ouders zijn gescheiden. Alexander heeft zelf ADHD.
Harald Samuelsen is hoofdinspecteur van de pst, de Noordse geheime dienst.
Net op het moment dat Alexander de kamer uit wilde glippen zag hij Veronica. Het hartsvriendin van Emile. Al snel komen er twee jongens: Ingar en Eivind. Veronica, Ingar en Eivind ontdekken dat Emile dood in de kamer ligt. Ze slaan Alexander hiervoor in elkaar, maar als snel komt Alexander’s vader Viljar.
Inspecteur Lotte Skeisvoll komt bij de plaats delict. Ze heeft haar beide ouders vijftien jaar geleden bij een treinongeluk verloren. Ze kent Viljar. Een paar minuten later uit angst dat Alexander wordt opgepakt gaat hij in een politieauto ervandoor. Dan maakt Alexander een autobotsing en komt hij in het ziekenhuis te liggen. Hilde, de moeder van Alexander komt dan op bezoek in het ziekenhuis.
Alexander wordt ontslagen in het ziekenhuis en wordt meteen opgepakt door de politie.
Er wordt nog een tweede slachtoffer vermoordt aangetroffen: Yusuf Samfari. Ook hij was twintig jaar oud. Yusuf was net als Emile ook op het feest. Yusuf was met veertien messteken vermoordt. Maar nu denkt de politie dat er los van Alexander nog een tweede dader bezig is.
In de gevangenis kijkt Alexander naar zijn duimring die hij van zijn vader, op zijn zestiende verjaardag had gekregen en waarop staat: “JIJ BENT MIJN HARTENBREKER”
Ondertussen wordt ook John Halvorsen Vermoordt. Hier bleek dat het om zelfdoding ging. Maar waarom?
Alle slachtoffers waren op het feest.
Hoofdcommissaris Arnstein Guldbrandsen geeft de leiding over het onderzoek aan Scheldrup Hansen omdat inspecteur Lotte Skeivoll heel goed contact heeft met Viljar, de vader van de dader, en niet helemaal met haar hoofd bij is.
Ondertussen slaat Viljar Ravn Gudmundsson Geirmund Bakken dood neer. Daarna belt Viljar de politie op om te kunnen komen. Lotte besluit eerder te kunnen komen. Ze helpt Viljar om de moord op een zelfmoordpoging te laten lijken.
Geirmund Bakken was een volwassene persoon. Hij dreigde Viljar met zijn zoon Alexander.
Embla, was ook op het feest. Zij ruimte alle kots op de vloer van de toiletten op.
Emile deed zo onaardig tegen Embla. Embla is het nichtje van Viljar Ravn Gudmundsson.
Terje Nitter, was een van de volwassenen op het feest. (Hij zou eventueel Emile kunnen vermoordt hebben.)
Terje Nitter is Trond Anfinsen. Hij heeft zijn naam veranderd en is naar Strandebarm in Hardanger verhuisd toen de boel rond Eiternes instortte.
Alexander Hauge Gudmundsson komt van de gevangenis vrij door Maria. Zijn nichtje.
Lotte is van de zaak weggehaald maar probeert nog stiekem de moordzaak samen met Viljar en Josse op te lossen.

Wat vond ik van het verhaallijn:
Het verhaallijn was niet zo goed nagedachte verhaal. Volgens mij zat er een dubbele verhaallijn in vanwege dat er ook rechts-extremisme in voorkwam.
Voor de rest was het behoorlijk spannend verhaal. Alleen jammer dat er ook rechts-extremisme in het boek voorkwam. Dat maakte voor mij wat onduidelijker. Het was ook behoorlijk leuk om te lezen hoe anderen mensen op het tienerfeest zijn/haar verhaal beleefde.
Ook vond ik het verhaal gewelddadig tegen meisjes.

De titel van het boek:
De titel van het boek was in één oogopslag niet zo helder. Ik dacht eerst dat het verhaal om liefde ging, maar niets is minder waar.
Het verhaal stelde mij af en toe teleur met dat Rechts-extremisme gedoe. Het verhaal had wel een vreugje liefde. En vanwege het feit dat er in het boek rechts-extremisme in voorkwam, geef ik het boek nu 3 sterren.

Meer recensies van