Prachtig boek in een historische context

wjgr 18 augustus 2022
eindelijk weer eens een boek gelezen wat veel indruk maakte en je bijblijft. Dat Bert Wagendorp kan schrijven is duidelijk. Hij neemt je mee in de historie door landverhuizers vanuit Winterswijk te volgen naar Amerika. Aan het einde van de reis vergaat de boot en de hoofdpersoon blijft, in de historische context van het midden van de 19e eeuw, zoeken naar de oorzaak van het zinken van de boot en vooral wie daar verantwoordelijk voor waren. Intussen. ontwikkelen zich in Amerika de gebeurtenissen die leiden tot de Burgeroorlog. Bert Wagendorp heeft veel research gedaan en in de contacten van de fictieve hoofdpersoon komen we veel te weten over hoe dit leefde in Amerika: de hoofdpersoon is inmiddels journalist en ontmoet daardoor veel mensen die hun verhaal met hem delen. Hij gaat ook de politieke opvattingen van kranten, van de aankomend president Lincoln en van andere belangrijke personen in de geschiedenis over de slavernij.. Kortom: prachtig boek wat lang blijft hangen en petje af voor de research die Bert Wagendorp deed!

Meer recensies van wjgr