Een hoogwaardige historische studie over een onbetekenend onderwerp

woutvisser3831 29 januari 2024
Bernard Wasserstein, emeritus professor geschiedenis aan de universiteit van Chicago, schrijft de geschiedenis van het Oost Europese stadje Krakowiec. Dat, na Pools en Oostenrijks te zijn geweest, tegenwoordig in het westen van de Oekraïne ligt.

Een provinciestadje zoals er in Oost Europa tienduizenden bestaan.
Wasserstein koos voor deze plaats omdat zijn voorouders er vandaan komen -- zijn Joodse voorouders. Hij focust dan ook op het wedervaren van Krakowiec's Joodse bevolking.

Dit alles in een historisch onberispelijke & Engelstalige studie, die Wasserstein's hartstocht voor het onderwerp niet verhult.

De schrijver voert ons in een soepele stijl door de eeuwen heen. Zijn bevindingen met Krakowiec zijn zoals gebruikelijk in Oost Europa: veel oorlog, leed, dood en verwoesting. Met regelmatig verschuivende landsgrenzen. En met een grote animositeit tussen de aldaar levende nationaliteiten.

Krakowiec's bloeiperiode vond plaats tijdens de Oostenrijks/Habsburgse overheersing (1772-1923). 'Wenen' slaagde er namelijk in om de diverse bevolkingsgroepen vreedzaam naast elkaar te laten leven.

Met ingang van Wereldoorlog 1 (1914-1918) vermengt Wasserstein de geschiedenis van Krakowiec met die van zijn Joodse voorouders. Wat aan zijn grootse historische studie een extra dimensie toevoegt.

Meer recensies van woutvisser3831