een onbekende parel

woutvisser3831 06 juni 2023
Niet ver van Nederland, aan de Belgische kust, vindt u de badplaats Blankenberge. Die, naast zijn normale functie als badplaats, zich ook beroemt op zijn architectuurverleden -- en daar zelfs een speciaal museum voor heeft ingericht.

We praten dan over de periode 1870-1940, met de bouwstijlen Art Nouveau en Art Deco. En dan vooral de Art Nouveau. Het genoemde museum, het Belle époquecentrum, toont verbluffend-schitterende voorbeelden van toegepaste Art Nouveau-kunst, onder meer in tegeltableaus.

De Stad Blankenberge heeft al dit moois samengevat in het boek waar mijn recensie over gaat. Het toont vele prachtige foto's, voorzien van deskundig commentaar in soepel leesbaar Vlaams. Met hoofdstukken als 'Bouwen in Blankenberge tijdens de Belle époque', 'Decoratieve vloer- en wandtegels in Blankenberge: een verhaal apart', en 'Interbellum-erfgoed vandaag'. Naast alle kunst behandelt dit boek ook de ontwikkeling van de stad Blankenberge tot wat het rond 1900 werd -- en wat het vandaag is.

Meer recensies van woutvisser3831