familie-anekdotes van twee beroemde broers

Van pakweg 1945-1980 waren de Amsterdamse broers Jaap en Max van Praag allebei een bekende Nederlander. Met hun Joodse afkomst als nadrukkelijk handelsmerk. Max schitterde als zanger van het levenslied; Jaap was voorzitter van Ajax, in de tijd dat Johan Cruijff daar voetbalde.

Max' dochter Marga vertelt hun beider levensgeschiedenis, en wordt hierin begeleid door historicus Ad van Liempt.

Deze dubbel-biografie is een kostelijke aaneenschakeling van familie-anekdotes, met een ruime inkijk in de Nederlandse samenleving van toen. Zoals bijvoorbeeld het Joodse Amsterdam van voor 1940, een levendige gemeenschap die door Hitler werd verwoest. De tragische Jodenvervolging trof ook de familie Van Praag zwaar, al overleefden beide broers de Duitse bezetting.

De teneur van deze dubbelbiografie: twee Amsterdamse broers, hun openhartig vertelde ups & downs, gekruid met veel Joodse humor. Dit alles in een tijd die definitief achter ons ligt.

Meer recensies van woutvisser3831