Spannend voor jong en oud

WVermeulen 09 februari 2021
Na de vele goede dingen die ik over dit jeugdboek heb gehoord, moest en zou ik het zelf ook lezen.
De reacties zijn zeer terecht! De Duistere School is een spannend boek voor kinderen vanaf 9 jaar maar kan evengoed door volwassenen worden gelezen. Het verhaal gaat over het fictieve Kraaidorp, een dorpje zoals er zovelen zijn. Op de ochtend na de grote storm staat er opeens een gebouw op een meer in het midden van wat vroeger een maïsveld was. Niemand begrijpt er iets van. Dan gaan de deuren open en verschijnen Colette en Bertus Zwart, die beweren schooldirecteurs te zijn van De Duistere School, zoals zij het noemen.
De kinderen van het dorp worden met aandrang gevraagd om naar de school te komen, maar zodra de deuren achter hen sluiten, verliezen zij alle herinneringen aan hun ouders. Omgekeerd weten ook de ouders niet meer dat ze kinderen hebben.
Slechts één kind behoudt zijn geheugen. Zijn naam is Quinten, en hij laat zich ook vrijwillig opsluiten om zijn vrienden te redden. In de loop van de nacht beginnen de kinderen te verdwijnen, om nadien veranderd terug te komen. Quinten voelt al snel aan dat er duistere machten aan het werk zijn.

De Duistere School is niet enkel spannend, het boek is ook fantastisch vormgegeven met tekeningen en schetsen die bij het concept horen. Het bracht me terug naar de tijd van de kippenvelreeks die ik enorm graag heb gelezen. Dit boek is wat mij betreft een unicum in de kinderboekenwereld - het is origineel, uiterst spannend en vooral erg beklijvend. De moeite waard om te lezen.

Meer recensies van WVermeulen