Een boek die ik niet meer wilde neerleggen

Zelda 25 oktober 2019
“Do not urge me to leave you or turn back from you.
Where you go, I will go.
Where you stay, I will stay.”

Serpent & Dove is een prachtig debuutboek door Shelby Mahurin.
Het verhaal draait om Lou en Reid.
De eerste een heks met een donker verleden dat gaandeweg wordt onthuld. De ander een heksenjager, die leeft volgens zijn religieuze opvoeding.
Twee mensen die elkaar onbedoeld ontmoeten in een tijd van oorlog en uiteindelijk terecht komen in een verbinding die meer verbindt dan twee mensen.

Shelby Mahurin schrijft heel beeldend en neemt je mee naar een Frankrijk die wordt verdeeld door de Chasseurs, die koste wat kost de heksen willen uitroeien en de heksen die hun recht van bestaan willen opeisen. Lou is een sterke vrouw die geen blad voor de mond neemt, maar je leert dat ook zij kwetsbaar is en moeite heeft met zichzelf open te stellen. Ook rent zij weg van haar verleden en doet ze alles op alles om zichzelf te beschermen. Zij omringt haarzelf met vrienden die voor haar door het vuur zouden gaan en andersom.

Reid Diggory is een soldaat die alles zou doen om zijn surrogaatvader trots op hem te laten zijn. Zijn leven draait om een regel ‘Thou shalt not suffer a witch to live’ (Vert. De tovenares zult gij niet laten leven. Exodus 22:18, alhoewel dit niet expliciet wordt vermeldt in het boek) en hij doet alles om dit na te leven. Tot hij voor het blok wordt gezet en zijn verborgen morele kompas, die van een bijna echte heer, in werking treedt. Reid heeft een kort lontje, waar Lou vaak de draak meesteekt, maar hij blijkt een hele zorgzame kant te hebben.

Lou die rechtdoorzee is en Reid die juist recht in de lijntjes loopt, zorgt voor een heerlijk humoristisch verhaal in een dramatische setting, zonder te zwaar aan te voelen. Zelden las ik een boek waarbij deze combinatie zo mooi in balans was. Bladzij na bladzij sloeg ik om, om te zien in welke problemen Lou zichzelf nou weer zou werken. Om te zien hoe in vredesnaam twee complete tegenpolen elkaar uiteindelijk áárdig zouden kunnen vinden. Om te zien hoe hun werelden compleet ondersteboven zouden komen te staan.

Veel elementen waar ik van hou als Fantasy liefhebber kun je vinden in dit verhaal: Enemy-to-lover trope, magie, onmogelijke liefde, loyale vrienden, intrige, mysterie en een goede plottwist.

En nu nog deel 2!

Meer recensies van Zelda