Krachtig liefdesverhaal, over elkaar vinden maar ook weer moeten loslaten.

***Wat doe je als iemand je, na één dag samen doorbrengen, een open ticket stuurt naar de andere kant van de wereld? ***

De inhoud

Suzan 24 jaar en druk bezig met haar kappersopleiding, ontmoet in het park de Amerikaanse Steve. Suzan woont in Amsterdam en in het Vondelpark ontmoet ze iemand in een Hawai-shirt en een joint. Hij ploft naast haar neer en maakt een praatje. Het voelt voor Suzan heel vertrouwd met deze 40-jairge Steve uit Oklahoma. Hij lijkt alsof ze elkaar al jaren kennen. Hij zou snel weer vertrekken en hij vraagt haar of ze elkaar de volgende dag kunnen ontmoeten. Ze zien elkaar en wisselen de adressen uit. ( Het is dan 1993). Na een aantal brieven te hebben gestuurd, missen ze elkaar zo, dat hij een ticket stuurt en Suzan gaat naar Oklahoma. Ze heeft de kappersopleiding dan net afgerond, en heeft in principe niets te verliezen.
Het leven in Oklahoma is best anders als die van uit Amsterdam. Het is best leuk met Steve, maar in het begin is er nog geen echte klik. Pas als ze samen op reis gaan is de sfeer wat losser. Maar er is nog geen romantiek.
Dat is niet volgens de zin van Steve. Steve wil graag een meegaande vriendin. En Suzan kijkt nog even de kat uit de boom.
Soms lijkt het wel alsof Steve dingen te verbergen heeft. Hij overlegt ook niet zo veel met Suzan. Het leven is toch echt anders, dan in Nederland. Steve gaat zijn gang, hij moet geld verdienen. Maar laat Suzan helaas veel aan haar lot over.
Wat is dat toch met Steve? Passen ze niet zo goed bij elkaar? Of is er meer aan de hand?

{ “‘Je bent van mij,’ fluisterde hij in mijn verwarde haren. Ik schrok even van zijn woorden, de toon was dwingend en stellig. Ondanks de beklemming die het opriep wilde iets in mij van hem zijn, alles loslaten, me overgeven”}

De emoties, de inzichten en het loslaten zijn mooie elementen

Het nieuwe jasje waarin de nieuwe versie is gestoken, ziet er bijzonder uit. Een vrouw staat in het midden van een grijze ruimte. Ze kijkt naar een hoge muur. Op de muur lijkt een cirkel, een soort oog haar aan te kijken. Wordt ze in de gaten gehouden?

Centraal in dit waargebeurde verhaal staat Suzan. In de vertelperspectief van de 1e persoon lezen we over haar tijd met de Amerikaanse Steve. In een spannende examenperiode ontmoet ze hem op een mooie zonnige dag in het park. Met zijn stoere verschijning staat hij plotsklaps voor haar neus. Hij intrigeert haar. Hij mag haar ook, dat is duidelijk. Ze spreken af voor de volgende dag. Cupido heeft voldoende tijd om zijn pijlen af te schieten, want als Steve weer snel vertrokken is blijven ze aan elkaar denken, Suzan schrijft hierover "er is een verbinding". Het lijkt er op dat 2 eenzame zielen elkaar gevonden hebben. Na alles wat Suzan heeft meegemaakt, lijkt Steve haar zielenmaatje. Er is een klik en dat voelt fijn aan.

Wat zeker nog meer fijn aanvoelt is de fijne schrijfstijl. De auteur geeft al in het begin aan, dat wat begon als een kort spannend verhaal, uitmondde in een reis in de tijd. Sommige zaken kwamen boven en soms moet je het verleden laten rusten. Wat superfijn dat auteur Suzanna Esther de lezer toch opnieuw deel laat uitmaken van het Steve-gedeelte van haar turbulente leven. Wervelstof is best heftig qua emoties. Wat de een graag deelt, houdt de ander graag voor zichzelf. de auteur kan deze emoties haar fijn overbrengen.

Thema's zoals liefde, eenzaamheid, verdriet en pijn komen voorbij. Erg mooi is te lezen, dat Suzan met dit reis-verhaal uiteindelijk tot bepaalde inzichten komt en ook haar moeder een ontwikkeling doormaakt. Wervelstof heeft zeker ook zijn spannende momenten, want alles blijkt zeker niet rooskleurig als verwacht. En mensen doen zich anders voor dan ze eigenlijk zijn. Om Steve hangt een beetje een mistige sfeer, wat je als lezer soms flink de creeps geeft.

Wervelstof is een krachtig liefdesverhaal, over elkaar vinden maar ook weer moeten loslaten. Het raakt je als lezer, het houdt je even vast om nog lang aan terug te denken!

Waardering: 4,5 sterren!!

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/07/suzanna-esther-wervelstof-20.html

Meer recensies van Annette Overvoorde