Meeslepende roman met geweldige personages

Charlie 29 april 2016
Geweldige en intrigerende roman over een Nederlandse student die verwikkelt raakt in een bizar wetenschappelijk onderzoek. Felix gaat voor één jaar naar New York om te studeren en komt via zijn klasgenoot Lois in contact met de geschorste professor en wetenschapper, Helena Frank. Voor een journalistieke opdracht besluit Felix een stuk te schrijven over de schorsing van Professor Frank maar hij raakt al snel verzeilt in een gecompliceerd en misschien wel onverantwoord onderzoek.

Bervoets weet als geen ander hoe ze personages op kan bouwen en doet dat in dit geval vlekkeloos met Felix en Helena. De ervaringen van Felix als Nederlandse student in het buitenland zijn ontzettend realistisch en meeslepend door zijn herkenbare doen en laten. De omschrijvingen van New York en het gebruik van Engelse termen hier en daar is absoluut spot-on. Ik ben ervan overtuigd dat menig reiziger zich kan vinden in de ups en downs van in het buitenland zijn zoals in de volgende passage wordt beschreven:
"En ja, ik loop hier dan wel in m'n eentje door de regen, maar was regen niet een kattebelletje van de goden? - weet een mens niet dat hij lééft wanneer hij het water langs zijn slapen voelt stromen? Wat ertoe deed was dat ik in freakin' New York door de regen liep, en niet in Spangen of Hoogvliet."

Ook Helena, de een tikkeltje geobsedeerde Amerikaanse wetenschapster, wordt met veel overtuiging neergezet als een antihero die eigenlijk toch best wel leuk en admirabel is.

Er wordt subtiel gewisseld tussen de verhaallijn in New York en het dagboek over Ilya Ivanov, de Russische wetenschapper die zijn leven toewijdde aan het creëren van een half mens, half aap.
Bervoets neemt je als lezer mee op een bijna buitenaards avontuur en zet daarnaast de lezer aan het denken door verschillende ethische vraagstukken voor te leggen.

Een meeslepend verhaal dat door de innerlijke monologen van Felix naar een ander niveau wordt gelift. De emoties die bij zijn conversaties komen kijken en het innerlijke duel over wat we wel en niet kunnen, mogen en willen zeggen is grappig, ontroerend en ontzettend menselijk.

Meer recensies van Charlie