Realistische thriller

Conny Schelvis 10 januari 2017
Inhoud: Bo van Lierop, echtgenote van Adam en moeder van de zestienjarige Eva, doet een wel heel vervelende ontdekking. Haar dochter heeft een verhouding met haar tweeënveertig jaar oude mentor van school. Door deze ontdekking lopen de spanningen in huis erg op. Adam wil zijn maatregelen treffen richting de mentor waardoor de situatie alleen maar zou verergeren. Verder dragen Bo en Adam al jaren een geheim met zich mee wat nu plots op tafel komt te liggen en de situatie nog gecompliceerder maakt. Adam gaat zich steeds vreemder gedragen en dan is er ook nog het jaloerse vriendje van Eva, Yannick, die door omstandigheden bij de familie in huis woont. Bo zoekt haar heil bij haar vrijwilligersbaantje bij de Hulplijn waarbij ze een band opbouwt met Emiel, een cliënt, en tegen beter weten in haar hart lucht. Als Bo uiteindelijk de confrontatie met de mentor van Eva aan wil gaan is er een gebeurtenis die dat behoorlijk in de weg staat.

Allereerst vind ik de cover goed bij het boek passen. Het idee om de titel in krijt op een ouderwets schoolbord weer te geven past goed bij het verhaal en spreekt mij aan. Onder de titel staat de tekst “een dochter, een docent, een verhouding, een slachtoffer”. Dat schept een verwachting naar het verhaal en komt er zeker in terug. Al vind ik wel dat dit de lading niet dekt. Er zijn op verschillende levels meerdere verhoudingen en meerdere slachtoffers.

Het verhaal beslaat een half jaar uit het leven van Bo en haar gezin. We starten in september, het begin van het schooljaar, blikken terug naar een voorval in augustus, voor de zomervakantie, en gaan na die vakantie van start. Vervolgens zijn er stukken voorzien van een maand boven de tekst uit die periode en op het hoogtepunt volgen we het gezin in dagen, waarvan deze ook genoemd worden boven dit stuk. Het verhaal wordt chronologische verteld vanuit het oogpunt van Bo, door stukken dagboek van Eva en in een ander lettertype vanuit het oogpunt van de mentor. Door deze verschillen van perspectief geeft het een mooi totaal plaatje van de situatie.

De schrijfster heeft een boeiende vertelwijze en de spanning in het verhaal wordt goed gedoseerd gegeven. Door de verschillende relaties tussen de hoofdfiguren en de wijze waarop ze met elkaar omgaan wordt er veel verteld maar dit wordt zo duidelijk met elkaar verweven dat het niet rommelig wordt. Het is logisch dat Bo, als moeder zijnde, vecht voor haar dochter, maar haar impulsieve acties zijn niet altijd doordacht en komen bij mij soms niet al te slim over. Ik kon dan ook meer mee leven met ander figuren uit het boek. In verband met een spoileralert kan ik niet teveel ingaan op haar acties, maar als je het boek gaat lezen zal je dit zeker wel herkennen. Ook verbaasde mij het dat zij niet meer één lijn met haar echtgenoot trok om haar dochter te beschermen. Uiteraard is het een fictief verhaal en daar kan alles in gebeuren maar doordat de schrijfster een thema heeft aangesneden wat vandaag de dag zou kunnen gebeuren met levensechte personages en het ook nog laat afspelen in een streek waar ik ben opgegroeid komt het over als een situatie die verre van fictief is en waardoor je de personages gewoon gaat beoordelen, of veroordelen, op hun soms domme acties.

Als een schrijfster daar in slaagt, dat je de personages als echte personen gaat zien, kan je zeggen dat mijn verwachtingen wel zijn uitgekomen. Een spannend en realistisch verhaal wat je niet los kunt laten. Ik was namelijk begonnen met lezen en het moest uit, eerder kon ik het niet weg leggen!

Meer recensies van Conny Schelvis