Smaakvol begin van veelbelovende fantasyserie

White stag is het eerste boek van Wattpad-auteur Kara Barbieri en het eerste boek in de Permafrost-serie. Deel twee en drie van deze serie zijn al te vinden op haar Wattpadpagina, maar op de reguliere publicatie van het tweede boek, Goblin King, moeten we nog even wachten. Het zal op 21 april 2020 verschijnen.

White stag gaat over Janneke, een jonge meid die als enige mens in de wereld van de goblins leeft, de Permafrost. Ze is meegenomen door een kwaadaardige goblin, nadat haar dorp werd platgebrand. Soren, een andere goblin 'redt' haar, maar ook bij hem zit ze in gevangenschap, al is hij een stuk vriendelijker tegen haar. Als de koning van de goblins komt te overlijden moet er een nieuwe koning komen en die wordt traditioneel gekozen door de jacht op het witte hert. Janneke gaat met Soren mee op zijn jacht waarbij goblins tegen elkaar strijden om het hert te vangen.

Het verhaal begint onduidelijk en abrupt. De lezer wordt midden in het verhaal gegooid en het kost je dan even wat moeite om in deze nieuwe wereld komen, ontdekken hoe de wereld eruit ziet en wat voor wezens er allemaal in voor komen. Dit komt snel goed. De hoofdpersonages Janneke en Soren worden sterk uitgewerkt. Door middel van flashbacks leer je ze beide goed kennen en ga je hun beslissingen en gedachten begrijpen. De wereld wordt op een beeldende en uitgebreide manier beschreven en zijn door de vertellingen van het verhaal heen gewoven, zodat saaie infodumps worden vermeden. Janneke ontdekt de wereld waarin ze terecht is gekomen en met haar ontdek je als lezer mee. De rillingen lopen bijna letterlijk over je rug als ze door het ijzige landschap haar reis maakt.

De verhaallijn is, na de warrige start, helder opgebouwd. In de wondere wereld van de permafrost bezoek je allerlei plekken en verschillende soorten wezens, zoals elven, goblins en nimfen. Het tempo zit er lekker in waardoor het nergens gaat vervelen. Hoewel het verhaal over de jacht op het witte hert gaat, gebeurt er op de achtergrond veel meer. Het belangrijkste onderdeel van het verhaal is dan ook niet de jacht, maar de tocht die we door de permafrost maken.

Je moet bij dit boek tegen 'instalove' - een liefdesrelatie tussen de hoofdpersonen die onlogisch, onbegrijpelijk en vooral ondoordacht overkomt - kunnen, omdat het verhaal daar grotendeels op drijft. Dit kan tot lichte ergernis leiden tijdens het lezen. Er moet gewaarschuwd worden voor vrij gedetailleerde omschrijvingen van erg nare seksuele situaties, daar moet je wel tegen kunnen.

Hoewel dit boek het eerste deel is van een serie is het prima als zelfstandig boek te lezen. De verhaallijn eindigt niet in een enorme cliffhanger, maar wordt mooi afgerond. Er blijven wel lijntjes open staan voor een vervolg, maar het einde maakt niet dat je direct naar het volgende deel snakt.

Meer recensies van Dorien van der Klauw