Klikspaan, Who's Next?

eva-maes 26 juni 2019
M.J. Arlidge maakte zijn debuut met ‘Iene Miene Mutte’ het eerste deel van de Helen Grace reeks. Ondertussen is ‘Klikspaan’ al lovend onthaald door pers en publiek.
Klikspaan is het vierde deel in de Helen Grace reeks. Voor lezers die van spanning tot de laatste bladzijde houden is dit echt een aanrader. Je kan het verhaal lezen zonder de voorgaande boeken te lezen maar dan kan je iets minder goed volgen.
In klikspaan gaat inspecteur Helen en haar team op zoek naar een pyromaan. Er zijn de afgelopen 24 uur al zes branden geweest met doden en gewonden tot gevolg. De slachtoffers lijken geen verband met elkaar te hebben. Iedereen kan een volgend doelwit worden. Er wordt een heel onderzoek opgestart naar de pyromaan. Hoe kiest hij zijn slachtoffers en waarom? Waar gaat hij volgende keer toeslaan? Helen moet zelf ook opletten wat ze doet want haar carrière staat op het spel. Haar eigen verleden steekt de kop op en kan serieus roet in het eten gooien of in haar geval in haar onderzoek.
Het boek is moeilijk weg te leggen eenmaal je erin begonnen bent. Vanaf het begin van het verhaal neemt M.J. Arlidge je mee in de spanning van het verhaal. Door zijn schrijfstijl kan je goed doorlezen. Het boek bevat korte hoofdstukken waarin snel wordt gewisseld van personages dit is echter niet storend omdat de schrijver je vlotjes meeneemt in zijn verhaal. Geen lange zinnen en dialogen maar kort en krachtig. Elk personage leer je kennen al zijn er wel enkele overbodig. Maar waarschijnlijk komen ze in het verhaal omdat ze in de vorige delen meespeelden. De branden zijn zo goed beschreven dat je bijna zelf de hitte voelt tijdens het lezen. Hierdoor kunnen lezers die niets met brand en vuur hebben wel afhaken. Halverwege het verhaal kon ik niet geloven dat er nog meer kon gebeuren in één boek maar niets was minder waar. Arlidge zorgt ervoor dat je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel zit. Je wilt graag weten wie de dader is en je wilt ook graag weten waar Helen Grace zelf mee zit.
M.J. Arlidge doet zeker niet onder voor andere thrillerauteurs en dat bewijst hij nog maar eens met dit boek. Hij maakt de verwachtingen zeker waar. Veel lezers zullen vol spanning afwachten op zijn volgend verhaal en daar mag je mij gerust bij rekenen.

Meer recensies van eva-maes