Meer dan 5,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Weinig "smashing" eerste deel

Gerry Hameetman 07 januari 2019

Fans van David Baldacci weten drie dingen zeker die ze mogen verwachten van een nieuwe thriller van zijn hand. De veelschrijver bedenkt de meest fantastische complotten, zijn verhalen zijn net niet onderhevig aan alle actie en plotwendingen en in de hoofdrol schitteren uiterst intrigerende personages die je in de werkelijkheid (gelukkig) niet gauw op toebedachte posities zult vinden. Kortom, ideaal voor eenieder die de scherpe kantjes van de realiteit minder wil voelen.

Met De lange weg naar genade introduceert Baldacci een nieuwe hoofdpersoon in een nieuwe serie. Een vrouwelijke dit keer, de FBI-profiler Atlee Pine. Zij is een vijfendertigjarige einzelgänger, vrijwillig gestationeerd op een FBI post in een god verlaten uithoek in de Grand Canyon. Pine’s ‘special feature’: als zesjarige is ze voor het leven getekend door een seriemoordenaar die haar tweelingzusje Mercy meenam, terwijl hij Pine voor dood achterliet. De reden waarom ze profiler geworden is en nu, negenentwintig jaar later, vastbesloten is de gevangengenomen seriemoordenaar te ontfutselen waar hij haar zusje gelaten heeft.

Overigens staat haar avontuur in De lange weg naar genade daar nog overwegend los van. Pine onderzoekt de verdwijning van een verdwenen toerist in de Canyon, die een vreemde boodschap kerfde in het lichaam van zijn overleden ezel, hét transportmiddel in het onbegaanbare gebergte. Op het moment dat blijkt dat de toerist niet was wie hij voorgaf te zijn, bemoeit het Amerikaanse leger zich op een op zijn zachtst gezegd verontrustende manier met het gebeuren. Voor Pine het beseft, wordt ze op non-actief gezet. Maar dat laat onze nieuwe heldin niet op zich zitten. Samen met haar persoonlijke assistente Carol Blum zet zij het onderzoek op eigen autoriteit voort. Algauw worden de twee gedwarsboomd en bedreigd door tegenstanders van diverse nationaliteiten. Wat is hier gaande? Welke partijen hebben hier precies welke belangen, en vooral: welk geheim herbergt de Canyon?

Stel je de beelden van Thelma en Louise op de vlucht in hun Cadillac door de stoffige woestenij voor en je hebt de sfeer van Pines habitat in een notendop. Niet de enige film die Baldacci een hommage toedraagt. Zijn waanzinnige vechtpartij in een trein kan zich waarlijk meten met de memorabele treinscène in From Russia with love. Zoals gezegd lijkt de plot soms enkel rondom dit soort spetterende actie opgebouwd, al doet Pine verder in geen enkel opzicht denken aan de charmante James Bond. Wat weer terugleidt naar het Thelma&Louise- aspect; het is te hopen dat in volgende delen ook een hoofdrol is weggelegd voor assistente Blum. De jeu in deze thriller zit hem namelijk veel meer in deze aanvankelijk stijve assistente op leeftijd, dan in de net-niet-wereldkampioen-gewichtheffen stugge Pine. Blum ontpopt zich als een verrassend ondernemende dame, die met de uitsmijter “Als ik ooit meer dan zes kogels nodig heb om een klus te klaren, heb ik de verkeerde baan uitgezocht” toch minstens één wenkbrauw doet rijzen. Meer van dat, graag.

Die kritische blik wat betreft zijn hoofdpersonage vasthoudend, is het de vraag of Baldacci zich met De lange weg naar genade helemaal waar maakt wat betreft de verdere verwachtingen van zijn (vaste) lezers. Aan actie in ieder geval geen gebrek- van sumo squats tot ninja- en treingevecht; check. Ook aan cliffhangers ontbreekt het (in de Canyon uiteraard letterlijk) zeker niet. Maar dan de plot. Een beetje Baldacci-plot moet je qua aannemelijkheid weliswaar met (flink) wat zout nemen, maar is meestal goed te verteren, want goed inleefbaar en dus spannend. Hier vergt Baldacci wel heel erg veel meegaandheid van zijn lezers. Als je verbazing voelt bij de wel degelijk serieus bedoelde opmerking “Het lot van de wereld hangt dus van ons af, zeg maar?”, dan is er waarschijnlijk iets toch niet helemaal zoals bedoeld gegaan.

Baldacci’s nieuwe serie begint niet zo “smashing” als veel van zijn series dat wel doen. Al met al is het wel vertrouwd lekker lezen en daarom, en om de potentiele beloftes, toch drie sterren.

Meer recensies van Gerry Hameetman

June steelt Athena's net voltooide manuscript en publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Als de Amerikaanse pionier van de moderne dans tart Isadora Duncan de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar kunst als in haar persoonlijke leven.

Fredo en Luigi zijn twee heel verschillende broers. Wanneer Fredo na vele jaren terugkomt naar Italië, heeft dat alles te maken met de dood van hun vader en diens lege, oude huis.

Koning Willem II is verwikkeld in een machtsstrijd met West-Friesland wanneer hij vader wordt van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Perdido, het stadje waar de rijke familie Caskey de scepter zwaait, wordt in 1919 getroffen door een overstroming. Enige dagen later verschijnt de mysterieuze Elinor.

Dit gedetailleerd portret van Volodymyr Zelensky is gebaseerd op vier jaar verslaggeving, uitvoerige reizen met de president naar het front en tientallen interviews.

Wanneer voormalig spion Maggie Bird een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat iemand achter haar aan zit. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring van gepensioneerde CIA-agenten.

Dit boek bevat waardevolle lessen om je eigen koers te varen, speciaal voor jongeren. Ontdek hoe je een positieve mindset ontwikkelt, leert omgaan met stress en rust in je hoofd vindt.

Een toevallige ontmoeting zet het leven van de zeventienjarige Victoria op de kop. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven achter zich te laten.

Herman Koch besluit na zijn diagnose eigenlijk meteen dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen: 'Ik zou niets doen.'

Hoe ga je om met de belangrijkste relaties in je leven? Als de verhoudingen goed zijn, kun je ook beter omgaan met de andere problemen om te gaan die op je pad komen.

Het is mei 1940 en Rotterdam staat in brand. De half-Joodse Debra ontmoet een jonge wolf wanneer de Rotterdamse Diergaarde wordt getroffen door bommen.

Beaujon leidt in Constantinopel een comfortabel leven, maar dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument.

Volwassen zijn in deze tijd, hoe doe je dat? Doe je het alleen, of durf je het samen? Een onmisbaar boek voor ex-pubers, voor Generatie Hoi. Met veel survivaltips en voiceberichten!

Het logboek van Peter R. de Vries, over de laatste anderhalf jaar van zijn leven, wordt afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van zijn zoon Royce.

Metin gaat studeren in San Francisco en is vastbesloten zijn oude zelf achter zich te laten. Een paar weken na zijn aankomst, vinden de aanslagen van 11 september plaats.

Wanneer de introverte William trouwt met de bruisende Julia, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Dan komt de duisternis uit zijn verleden naar boven.

Daniel leidt een bewogen leven. Wanneer haar reputatie verslechtert, voelt ze zich in het nauw gedreven. En nu is Daniel dood. Jodie, haar grote liefde, wil weten waarom.

Als zijn vrouw Alissa plotsklaps verdwijnt en Roland met hun vier maanden oude zoontje achterblijft, gaat hij niet alleen op zoek naar haar, maar ook naar het waarom van zijn rusteloze bestaan.

De eenentwintigjarige M. vertrekt in 1989 halsoverkop naar Parijs en gaat aan de slag als au pair. Om grip te krijgen op het leven, schrijft ze.

In de donkerste periode van haar leven wil Milouska Meulens weten wie ze echt is en waar ze thuis is. Die vragen kan ze alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt.

Wanneer Hugo's vroegere gouvernante overlijdt, duiken de verloren gewaande dagboeken van zijn grootvader Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren.

Drie jaar na het overlijden van zijn opa en de verdwijning van diens vrouw Pepa krijgt Ruben Kruijssen de opdracht de Alquerías, het familiehuis in Spanje, te verkopen.

Spontane foto’s waren zeldzaam aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Fotografen als Jacob Olie en James Higson legden zich juist toe op het fotograferen van het leven van alledag.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Na de moord op een onderwijzeres wordt de dader, een zwarte oud-leerling, doodgeschoten door Titus' hulpsherrifs voor hij kan ingrijpen.