Roman met psychologische toets

De recensie

Door de aanvankelijk directe en krachtige schrijfstijl zit je onmiddellijk in het verhaal dat begint met de aankomst van de ik-figuur op het Saanse eiland Tenerife. De directe schrijfstijl wordt regelmatig afgewisseld met een meer vertellende stijl, maar ook daar heeft Jasper Van Buren geen problemen mee. Kenmerkend voor de directe stijl in dit boek zijn de zeer korte, krachtige beschrijvingen van personages en situaties. Vaak één-woord-zinnen. Het verhaal speelt zich af in 1970. Spanje is nog niet zoals wij Spanje nu kennen en als Nederlander op Tenerife is hij niet de meest geliefde persoon. Jasper weet goed op de tijdsgeest in te spelen door de lezer te laten kennismaken met de achtergrond en het verleden van Don Mariano. De auteur maakt gebruik van een aantal flash-backs over Thomas wat de diepgang van het personage positief beïnvloedt. De lezer kan zich een duidelijk beelod vormen van het doen en laten van Thomas en ook over het hoe en waarom van zijn handelingen.

Jasper Van buren weet de lezer te trakteren op een aantal passages waarin seks een belangrijke rol speelt. Vaak nogal direct op de bal, soms ook subtiel verwerkt. Enkele passages met Nuria en Thomas in de hoofdrol zijn vrij gedetailleerd ' in beeld ' gebracht. Dit is geenszins storend voor het hele verhaal. Het is een manier om het seksuele leven van Thomas in heel het verhaal te plaatsen.

Vaak weet de auteur de lezer op het verkeerde been te plaatsen, maar dat is ook aan de lezer om dat te ontdekken en te ervaren.

Je kan geenszins zeggen dat dit boek een saaie roman is: gebeurtenissen, situatiewijzigingen, actie, ... het is genoeg voorhanden om je niet te vervelen tijdens het lezen; voeg daarbij nog het sausje humor waarmee dit verhaal overgoten is en alle ingrediënten voor een, voor mij, geslaagd debuut zijn aanwezig.

Genre

Op de cover staat roman. Wanneer ik het verhaal in zijn geheel bekijk en als ik de gedachtengang van Thomas op een analytische manier ga ontleden zou ik denken dat er een ' psychologische toets ' in het verhaal verweven zit. De verhouding met zijn ouders, de verhouding met vrouwen, zijn houding tegenover Jet, zijn gedrag in hetr bedrijf, zijn onweerstaanbare liefde voor Nuria, zijn persoonlijk probleem, .... laten mij besluiten om dit een sticker ' Psychologische Roman ' te geven.

Meer recensies van Guido Goedgezelschap