Retour Spitsbergen: verrassende thriller met een gedurfde aanpak!

Kunsthandelaar Jeremy en de vijfentwintigjarige Kirill staan centraal in Retour Spitsbergen. Tijdens een skivakantie krijgt Kirill een ernstig ongeluk. Dit drama doet de breekbare band met zijn vader versterken, maar plaatst hem ook in een grimmige realiteit. Hoe had hij ooit kunnen bedenken dat zijn leven zo radicaal zou veranderen?
Jeremy is gescheiden en vader van twee kinderen. Op een dag komt hij in zijn woonplaats Amersfoort Vincent tegen; een vroegere klasgenoot. Tijdens een kop koffie nodigt Vincent Jeremy uit voor een avontuurlijke zeiltocht. Samen met zijn vriendin Annet reist Jeremy af naar Spitsbergen, niet wetende dat deze zeilvakantie heel anders zal verlopen dan hij verwacht.
“Jeremy lacht. Hij herkent deze Vincent niet in die van vroeger, maar herinnert zich wel het aanstekelijke gevoel voor humor dat hij had. Ze waren ook geen boezemvrienden, hadden allebei hun eigen groepje waar ze mee optrokken, maar ze konden goed met elkaar opschieten.”
Retour Spitsbergen is mijn eerste kennismaking met het werk van Kay. Dat had als groot voordeel dat ik zonder verwachtingen het boek opensloeg. De kennismaking was overigens een plezierige kan ik u melden. Ik was aangenaam verrast door het originele en ingenieus in elkaar stekende verhaal over Jeremy en Kirill. Retour Spitsbergen is het thrillerdebuut van deze auteur; haar eerdere boeken behoren tot het SF-genre.

Kay hanteert een fijne, beeldende schrijfstijl, haar personages zijn helder en geloofwaardig weergegeven en haar omgevingstekeningen zijn bijzonder goed. Kay biedt haar lezers twee hoofdpersonages en twee verhaallijnen. Als lezer voel je haarscherp aan dat deze twee personages met elkaar te maken hebben of krijgen. Het ‘hoe’ blijft echter in eerste instantie onduidelijk. De wijze waarop die connectie uiteindelijk tot stand wordt gebracht door de auteur, is uitstekend.

“Als ze een plek hebben gevonden om hun kamp op te slaan, laat Annet met een zucht de rugzak van haar schouders glijden. De hoge, steile wanden van de vallei geven haar een nietig gevoel.”

De subtiele opbouw van het verhaal als geheel, evenals de opbouw van de spanning, is knap gedaan; gedurfd ook. Veelal wordt direct het vat met spanningselementen opengetrokken om de aandacht van de lezer vast te houden. Kay gaat ervan uit dat haar verhaal boeiend genoeg is om deze truc niet nodig te hebben en ze heeft het bij het rechte eind.

Via diverse wendingen in het verhaal, die overigens nergens voor verwarring zorgen, bereikt Kay de opmars naar een uiterst verrassende finale. Kortom, Retour Spitsbergen is een aanrader. Tenslotte spreek ik de hoop uit dat deze auteur thrillers blijft schrijven.

Over de auteur
Kay is als vertaler van technische documentatie vrijwel haar gehele werkzame leven al bezig met taal. Toch was het pas in 2010 dat zij een onvermoede liefde voor het schrijven van verhalen ontdekte.

Inmiddels heeft Pepper Kay acht boeken op haar naam staan. Vijf daarvan maken deel uit van de SF-serie over interstellair privédetective Kit Guardner. Met het Medinië-tweeluik Drakenbloed en Drakenspoor heeft Pepper Kay laten zien dat zij ook een wereld mét magie weet te creëren. Retour Spitsbergen is haar debuut in het thrillergenre.

Uitvoering
Futuro Uitgevers