een knap debuut over een actueel thema

26 april 2015
Er zijn een paar dingen die je als moeder niet wilt meemaken. Iets dat een moeder niet wilt meemaken is dat haar kind tijdens een dagdagelijkse wandeling onder haar ogen verdwijnt. Rachel, het hoofdpersonage in het boek van Gilly Macmillan overkomt dit wel en gaat vanaf dat moment door een hel. Na het moment van verdwijning ontspint het verhaal met politieagenten en in het bijzonder agent Jim die onder zware druk en stress het onderzoek voert en wiens personage ook dieper is uitgewerkt Hierdoor ontstaan persoonlijke ergernissen tussen de politie, de moeder Rachel, haar familie, de rol van de media,... Eigenlijk is dit de dag vandaag helaas een actueel thema waar weinig auteurs zich aan wagen.

Het is een spannend verhaal dat je vanaf het begin op sleeptouw neemt. Haar manier van schrijven nodigt uit om verder te lezen alhoewel er in het verhaal ook een paar stukken inzitten inzitten waarbij je afvraagt wat dit bijdraagt aan het verhaal maar omdat dit beperkt is krijg je niet direct de neiging om het boek naast je neer te leggen. Qua uitwerking van de personages is de manier waarop ze de Rachel, het hoofdpersonage en de belangrijkste andere personage neerzet knap gedaan. Qua voorspelbaarheid word je voortdurend op het verkeerde been zet met verrassende wendingen met een ontknoping die je als lezer totaal niet verwacht. Vandaar dat het verhaal je blijft boeien tot op het einde omdat Gilly haar schrijfstijl je emotioneel ook “pakt” en nieuwsgierigheid prikkelt.

“Laat me niet alleen” is het debuutboek van Gilly Macmillan dat ook direct haar grote doorbraak is. Als debuutboek is het een zeer sterk boek en dat is weinigen gegeven in het thrillergenre. Aan uitspraken zoals dat ze met dit ene boek tot “de grote thrillerschrijvers” behoort doe ik niet mee. Daarvoor is één goed boek te weinig en dient ze nog te bevestigen in haar volgende boek(en). Aan Gilly Macmillan om dit doen en ik zal haar volgend boek met plezier ook beoordelen om te zien of het niveau van het eerste boek kan bevestigen.

Conclusie Ik heb het boek graag gelezen: een debuut over een actueel thema dat bovendien getuigt van schrijftalent.... Is het een echte thriller of meer een psychologisch verhaal? Dat oordeel laat ik aan iedere lezer zelf over. Ik kan het boek zeker aanraden en ik ben benieuwd of Gilly Macmillan dit kan bevestigen in de toekomst.

Meer recensies van