Actueel en zo dichtbij

Mama-Jellie 13 september 2017
Durf er maar aan te gaan om over zo'n actueel onderwerp als bomaanslagen, kinderen en moslims te schrijven. Linda Jansma doet het. Daarbij speelt het zich af in een stad die mij goed bekend is en maakt het daardoor nog realistischer.
Officier van Justitie Jules Declerck krijgt te maken met een bomaanslag die te vroeg is afgegaan. De lichamen blijken van en man en een kind te zijn. Het is moeilijk te achterhalen wie het kind is door de explosie. Dan begint de zoektocht. Het kat en muis spel. Waarin de tijd echt begint te dringen. De volgende aanslag lukt wel. Maar zijn ze op tijd voor de volgende?
Daarnaast speelt het verleden van Jules op de achtergrond ook mee. Waarom het haar broer Remi haar vader gebeurd? Wat kan ze nog wel herinneren en wat niet? Haar broer is de enige die daar nog antwoord op kan geven en die komt vervroegd vrij. Krijgt ze antwoorden op haar vragen?
De schrijfwijze van Linda is vlot. Ze gebruikt geen lange zinnen en schrijft die situaties erg beeldend. Het einde is goed geschreven. Je wilt gewoon weten hoe dit verder zal gaan verlopen.

Meer recensies van Mama-Jellie