Boek om van in actie te komen

Marieke 02 juli 2019 Hebban Recensent
Hoe stop je met plastic?

1. Koop enkele plasticvrije spullen, zoals een herbruikbare waterfles, koffiekop of boodschappentas.
2. Ruim alle plastic op. Loop je hele huis na en zoek uit in welke producten microplastics zitten. Als je het helemaal goed wil doen, dan stuur je deze spullen terug naar de winkel met een duidelijke motivatie.
3. Verspreid het plasticvrije woord. Inspireer vrienden, kennissen en familie om ook te minderen met plastic.
4. Maak enkele plasticvrije plannen. Stippel uit wat voor jou werkt. Heb je plaatselijke winkels die minder verpakkingsmateriaal gebruiken? Ben je in de gelegenheid om zelf te koken, in plaats van onderweg eten te kopen?
5. Begin je eigen plasticvrijcampagne. Praat met ondernemingen in de buurt over alternatieven voor plastic. De klant is immers altijd koning.

Met deze vijf adviezen begint Greenpeacecampagneleider Will McCallum zijn informatieve boek Hoe je stopt met plastic. Wil je meteen in actie komen, dan kun je hier gelijk mee beginnen. Wil je liever wat meer weten over de bedreiging van plastic voor onze oceanen en de maatregelen die je zelf kunt nemen, dan is dit boek een fijn beginpunt om meer kennis op te doen over dit actuele probleem, vol verwijzingen naar blogs, campagnes en duurzame producten voor wie graag meer kennis op wil doen.

Dat de grote stroom plastic afval een nachtmerrie is voor het milieu, dat weet je natuurlijk allang. Voor degenen die nog niet overtuigd zijn door de akelige filmpjes van schildpadden met rietjes in hun neus en albatrossen die plastic zakken voeren aan hun jongen, verduidelijkt dit boek het plasticprobleem nogmaals. Wist je bijvoorbeeld al dat er iedere minuut één vuilniswagen aan plastic in de oceaan verdwijnt?

Verontrustend? Zeker. Uitzichtloos? Gelukkig niet. McCallums nadruk ligt niet op het doemscenario, maar op de succesvolle manieren waarop wij stukje bij beetje de strijd met wegwerpplastic aangaan. In Hoe je stopt met plastic lees je bijvoorbeeld interviews met de jonge oprichters van Kids Against Plastic, de directeur van de Indonesia Plastic Bag Diet Movement en een actievoerder van de Marine Conservation Society in Schotland.

McCallum wil je echter vooral aanzetten om zelf je eigen succesverhaal tegen plastic te creëren. Er zijn heel veel manieren waarop je je eigen aandeel in plasticvervuiling kunt verminderen, en de schrijver neemt ze met je door, kamer voor kamer, thuis en op het werk. Sommige tips zijn inkoppertjes (neem je eigen herbruikbare koffiebeker of bestek mee), bij andere staan we wat minder stil (pas op met microbeads in doucheproducten en met microvezels wanneer je synthetische kleding wast). Ja, we gebruiken vreselijk veel plastic, maar voor veel van deze plasticproducten zijn duurzame alternatieven verkrijgbaar. Een kleine kanttekening: een aantal door McCallum voorgestelde alternatieven zijn vooral verkrijgbaar door ze op internet te bestellen. Dit zorgt dus voor een groter energieverbruik op transport. Je verkleint weliswaar je plasticvoetafdruk, maar je vergroot je CO2voetafdruk.

Waar de schrijver dan juist wel weer veel aandacht aan besteedt, is bewustwording, en vooral de rol van de lezer hierin. Daarbij nuanceert hij zijn verhaal ook door de lezer erop te wijzen dat stoppen met plastic niet voor iedereen even gemakkelijk is. Sommige mensen kunnen fysiek niet drinken zonder rietje en in sommige landen komt er nou eenmaal geen drinkbaar water uit de kraan. Je kunt zelf je plasticgebruik terugdringen, maar je doet nog veel meer aan dit probleem door autoriteiten aan te schrijven en een beweging in je leefomgeving op gang te brengen. McCallum schat de ontvankelijkheid van bedrijven en politiek vrij optimistisch in. Hij reikt je tips aan om brieven te schrijven, acties te beginnen en de media op te zoeken.

Wellicht zullen deze aansporingen lezers van dit boek in eerste instantie te ver gaan. Toch overtuigt McCallums stelling dat praten over het plasticgebruik belangrijk is om ook de bedrijven en de overheid te laten zien dat we veranderingen willen. Alleen al daarom zou het goed zijn als iedereen die zich hard maakt voor dit onderwerp Hoe je stopt met plastic leest, erover spreekt en kijkt welke tips in dit boek bruikbaar zijn – al is het er maar één.

Meer recensies van Marieke